W pierwszym miesiącu 2022 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2021 roku, a także wobec poprzedniego miesiąca (grudnia 2021 roku). To siódmy z rzędu spadek sprzedaży rok do roku.
Te same kłopoty przeszły na 2022 rok
Początek 2022 roku nie zmienił trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, z którą rynek boryka się od prawie dwu lat. Do kwestii pandemii Covid-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.
Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych (których ceny również rosną). Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z wysokimi cenami paliw oraz energii.
Prognoza IBRM Samar na 2022 rok wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. szt., a dla nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. szt.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 33 471 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 9,26 proc. (-3 416 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 23,27 proc. (-10 152 szt.) mniej niż w grudniu 2021 roku.
Pięć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 64,41 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 37,40 proc.
Rynek samochodów osobowych
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w styczniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 28 976 samochodów osobowych, o 10,20 proc. (-3 290 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 19,88 proc. (-7 190 szt.) mniej niż w grudniu 2021 r.
W styczniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 32,2 proc. Udział firm osiągnął poziom 67,8 proc.
Trzy z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Kia o 64,77 proc., największy spadek zanotował Volkswagen, o 38,80 proc.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W styczniu 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 5 728 aut tej marki, o 2,20 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,77 proc.
Na pozycji wicelidera znalazła się Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 246 szt., o 64,77 proc. więcej niż w styczniu 2021 roku. Udział marki wyniósł 11,20 proc.
Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w styczniu 2022 roku 2 692 samochody, o 34,66 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,29 proc.
Na czwartej pozycji znalazł się Volkswagen, na piątej pozycji jest BMW.
Corolla znów najlepsza
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w styczniu 2022 roku była Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota RAV4 oraz VW T-Roc, następnie Toyota Yaris, a za nią Skoda Octavia.
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest VW T-Roc. Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla.
Czytaj też:
Lexusy sprzedawały się jak świeże bułeczki. Doskonałe wyniki hybryd