Przestraszeni Polskim Ładem przedsiębiorcy wstrzymali zakupy. Takie wnioski płyną od dealerów

Przestraszeni Polskim Ładem przedsiębiorcy wstrzymali zakupy. Takie wnioski płyną od dealerów

Toyota Proace Electric
Toyota Proace ElectricŹródło:TMP
Tak ogromne spadku sprzedaży dostawczych aut, jaki miał miejsce w styczniu 2022 roku, nie da się wytłumaczyć inaczej niż niepewnością polskich przedsiębiorców co do przeszłości.

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (opracowuje je IBRM Samar) w styczniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 495 samochodów dostawczych, o 2,70 proc. (-126 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 39,72 proc. (-2 962 szt.) mniej niż w grudniu 2021 roku.

Siedem z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w styczniu 2022 roku w porównaniu do stycznia 2021 roku, w tym najbardziej Mitsubishi, o 266,67 proc. Największy spadek zanotował Fiat – o 52,03 proc.

Renault liderem wśród dostawczaków

Tytuł lidera rynku w styczniu 2022 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 1 316 aut tej marki, o 94,39 proc. więcej niż w styczniu 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 29,28 proc.

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 506 szt., o 35,38 proc. mniej niż w styczniu 2021r. Udział marki w rynku wyniósł 11,26 proc.

Na trzecim miejscu jest Toyota. W styczniu 2022r. klienci tego producenta zarejestrowali 442 pojazdy dostawcze, o 44,92 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,83 proc.

Na czwartej pozycji znalazło się Mercedes, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 378 szt., o 36,46 proc. więcej niż w styczniu 2021r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,41 proc.

Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W styczniu 2022r. zarejestrowano 373 auta dostawcze tej marki, o 28,41 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 8,30 proc.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2021 r. jest Renault Master (+83,71 proc.). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Ford Transit. Pierwszą piątkę zamyka VW Crafter.

Czytaj też:
Trudny QUIZ z poprawnej pisowni. Pokonacie literówki i zdobędziecie 14/14?

Źródło: IBRM Samar, CEPiK