Strategiczne decyzje Forda. Firma postanowiła, że kierunek jest tylko jeden

Strategiczne decyzje Forda. Firma postanowiła, że kierunek jest tylko jeden

Ford Kuga PHEV
Ford Kuga PHEV Źródło: Ford
Podczas prezentacji wyników za 2021 rok amerykański koncern przedstawił elementy realizowanej obecnie i planowanej na przyszłość strategii. Kluczowym kierunkiem dalszego rozwoju marki będzie elektromobilność.

Zgodnie z obecnymi trendami w motoryzacji, Ford swoje działania skupia na rozwoju produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych. W 2021 roku amerykański koncern odnotował najwyższą w historii sprzedaż samochodów elektrycznych. Do klientów trafiło 27 140 nowych Mustangów Mach-E, co czyni ten model drugim najlepiej sprzedającym się elektrycznym SUV-em w USA.

W Europie sprzedaż pierwszego całkowicie elektrycznego Forda wyniosła 23 424 sztuki, w tym 275 egzemplarzy w Polsce. W 2022 rok Ford wkracza z gamą aut elektrycznych, która szybko ma się powiększać. Na wiosnę pierwsi klienci odbiorą pick-upa F-150 Lightning, a nieco później ofertę wzbogaci E-Transit. Obydwa modele mają przyczynić się do dalszego wzrostu udziału samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży Forda.

Galeria:
Ford F-150 Lightning

Ford poinformował, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy podwoi na świecie moce produkcyjne aut elektrycznych do co najmniej 600 000 egzemplarzy. Do 2030 roku modele elektryczne będą stanowić minimum 40 proc. sprzedaży, dzięki czemu firma chciałaby objąć pozycję lidera segmentu samochodów elektrycznych.

Elektryki i hybrydy urosły najbardziej

W 2021 roku sprzedaż modeli zelektryfikowanych marki Ford rosła w USA o 36 proc. szybciej niż całego segmentu, co zaowocowało nowymi rekordami sprzedaży. W ostatnim miesiącu 2021 roku Ford sprzedał łącznie 12 284 zelektryfikowane samochody, co stanowi wzrost o 121 proc. w stosunku do sprzedaży w grudniu 2020 roku i ponad czterokrotnie większy przyrost niż całego segmentu w grudniu 2021 roku. W Europie Ford chwali się rekordową sprzedażą modelu Kuga Plug-In Hybrid. Hybrydowy SUV marki Ford był w ubiegłym roku w Europie najlepiej sprzedającym się samochodem typu PHEV wszystkich marek. Pod względem sprzedaży Kuga Plug-In Hybrid wyprzedziła najbliższego rywala z segmentu o ponad 17 proc., zaś ponad połowa sprzedanych egzemplarzy tego modelu to wersje hybrydowe i hybrydowe typu plug-in.

Do połowy 2026 r. cała gama samochodów osobowych Forda ma być dostępna w wariantach w pełni elektrycznych lub hybrydowych plug-in. Cztery lata później Ford chce być w pełni elektryczny.

Wyniki Forda za czwarty kwartał ubiegłego roku obejmują przychód w wysokości 37,7 mld dolarów, zysk netto w wysokości 12,3 mld dolarów oraz skorygowany zysk operacyjny w wysokości 2 mld dolarów. Dochód netto w całym 2021 roku wyniósł 17,9 mld dolarów. Firma oczekuje, że zysk operacyjny przed opodatkowaniem w 2022 roku będzie wyższy od 15 do 25 proc. w porównaniu z wynikiem uzyskanym w 2021 roku.

Nowe fabryki i zakłady produkujące akumulatory

W minionym roku Ford poinformował o wielu kluczowych inwestycjach związanych z elektromobilnością. Wśród nich są zakłady Forda Blue Oval City, w których będą produkowane samochody elektryczne serii F. Dodatkowo znajdzie się tam fabryka akumulatorów BlueOvalSK oraz kluczowi dostawcy marki. Kolejną inwestycją jest amerykański Ford Ion Park, kompleks badawczo-rozwojowy akumulatorów. To właśnie tam zespół 150 specjalistów będzie się zajmować całością procesu ich wytwarzania – od kopalń, w których wydobywane są niezbędne minerały, poprzez produkcję, aż po recycling akumulatorów.

Elektryfikacja także w Europie

W Europie trwa modernizacja fabryki pojazdów w Kolonii w Niemczech, jednego z największych ośrodków produkcyjnych w Europie i siedziby Ford of Europe. Inwestycja ta przekształci istniejące zakłady montażu pojazdów w Centrum Elektryfikacji Ford Cologne Electrification Center, ukierunkowane na produkcję pojazdów elektrycznych. Będzie to pierwszy taki zakład Forda w Europie.

Ponadto Ford Otosan zainwestuje ponad 2 miliardy euro w zwiększenie produkcji pojazdów i pakietów akumulatorów w Kocaeli. Zakłady w Kocaeli zostaną przekształcone w pierwsze i jedyne w Turcji centrum produkcyjne montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Ford podjął także decyzję o zainwestowaniu 300 milionów dolarów w produkcję nowego lekkiego samochodu dostawczego w swojej rumuńskiej fabryce w Craiovej, która ma rozpocząć się w 2023 r. Całkowicie elektryczna wersja tego modelu pojazdu użytkowego zadebiutuje w 2024 r. Dodatkowo Ford potwierdził przekazanie 5,2 mln euro na zwiększenie zdolności produkcyjnych przy montażu pakietów akumulatorów w Walencji.

Czytaj też:
Ford pokazał nową rajdówkę. Jej napęd jest zupełną nowością i znakiem czasów