Koniec z winietami jakie znamy. Sprawdź, co je zastąpi i kto na tym zyska

Koniec z winietami jakie znamy. Sprawdź, co je zastąpi i kto na tym zyska

Wyprzedzające się TIR-y
Wyprzedzające się TIR-y Źródło: ITD
Parlament Europejski postanowił zrewolucjonizować sposób poboru opłat za przejazd autostradami. Zmiany będą dotyczyć zarówno ciężarówek jak i samochodów osobowych. Zyskają właściciele osobówek oraz elektryków.

Parlament Europejski postanowił wprowadzić zmiany dotyczące systemu winiet, który obowiązuje na drogach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zmiany, które będą wprowadzane na terenie Unii Europejskiej, będą wynikać z porozumienia z rządami UE w sprawie aktualizacji przepisów określających opłaty, jakie państwa UE mogą nakładać na kierowców. Dzięki nowym przepisom zyskają kierowcy samochodów osobowych i elektrycznych, natomiast więcej zapłacą przewoźnicy. Nowe przepisy mają wpisywać się w filozofię „więcej zapłaci ten, który zanieczyszcza bardziej”.

Krótsze i tańsze winiety

Nowe tańsze i krótsze winiety to „prezent” dla wszystkich, którzy traktowali kraje przez które przejeżdżali jednie jako tranzytowe. To ogromne ułatwienie np. dla turystów, którzy nie będą już zobligowani do zakupu np. 10-dniowych winiet, kiedy w danym kraju planują spędzić jednie kilkanaście godzin – niezbędnych na przejazd. Parlament Europejski planuje narzucić krajom, które chcą pozostać przy winietach czasowych – stworzenie m.in. winiety jednodniowej. Koszt takich winiet będzie stanowił określony procent opłaty rocznej.

W rozporządzeniu jasno określono warunki funkcjonowania takich winiet. „Jeżeli opłaty za korzystanie z infrastruktury stosowane są w odniesieniu do samochodów osobowych, korzystanie z infrastruktury musi być możliwe przez co najmniej następujące okresy: dzień, tydzień lub 10 dni, lub oba te okresy, miesiąc lub dwa miesiące, lub oba te okresy, oraz rok. Stawka dwumiesięczna nie może przekraczać 30 proc. stawki rocznej, stawka miesięczna nie może przekraczać 19 proc. stawki rocznej, stawka 10-dniowa nie może przekraczać 12 proc. stawki rocznej, stawka tygodniowa nie może przekraczać 11 proc. stawki rocznej, a stawka dzienna nie może przekraczać 9 proc. stawki rocznej”.

Pojawienie się winiet dziennych nie jest jednak obligatoryjne, kraje które obejmie rozporządzenie będą mogły bowiem skorzystać z systemu opłat zależnych od przejechanych kilometrów.

Koniec z winietami dla przewoźników

Grupą, która na nowych przepisach może stracić są przewoźnicy. Do 2030 r. wszystkie kraje pobierające opłatę z tytułu użytkowania dróg w sieci TEN-T, będą musiały wycofać się z winiet dla aut ciężarowych – ciężarówek, TIR-ów i autobusów. System ma zmienić się z dotychczas stosowanego czasowego, na taki, w którym liczyć będą się przejechane kilometry.

Zamiast winiet – opłaty za kilometry

Właściciele aut ciężarowych będą w myśl nowych przepisów rozliczani z przejechanych kilometrów, nie czasu, jaki spędzą w danym kraju. Państwa członkowskie będą mogły jednak zachować winiety dla określonej części dróg – z zastrzeżeniem, że muszą udowodnić, że nowy system będzie mniej opłacalny dla danego odcinka.

Zyskają elektryki

Kolejną nowością będzie wprowadzenie określonych opłat w zależności od tego jak ekologiczny jest pojazd przemierzających europejskie trasy. Członkowie UE, będą zmuszeni do obniżenia opłat dla pojazdów zero- lub niskoemisyjnych.

Czytaj też:
TIR-ów na prąd jest coraz więcej. Przewoźnicy będą z nich korzystać częściej
Źródło: Auto-Świat