Spadek ten był głównie wynikiem mniejszej sprzedaży nowych samochodów dostawczych, poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), o czym pisze IBRM Samar.
Słaba sprzedaż aut dostawczych odbiła się na styczniowych rejestracjach nowych pojazdów użytkowych w UE. Łącznie w pierwszym miesiącu nowego roku Europejczycy kupili 125 292 samochodów, wobec 140 966 egzemplarzy przed rokiem. Trzy z czterech głównych rynków w regionie odnotowały spadek w zeszłym miesiącu. Straty poniosły: Hiszpania (-20,1 proc.), Francja (-17,0 proc.) i Niemcy (-3,1 proc.). We Włoszech dostawy pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu ze styczniem 2021 roku.
Nowe samochody dostawcze do 3,5 t
W pierwszym miesiącu roku popyt na samochody dostawcze w UE zmniejszył się o 14,2 proc. do poziomu 99 461 sztuk. Patrząc na cztery główne rynki, Włochy były jedynym, który odnotował wzrost (+1,1 proc.). Hiszpania i Francja miały dwucyfrowe spadki (odpowiednio -27,2 proc. i -18,9 proc.), podczas gdy Niemcy odnotowały tylko niewielki spadek (-1,7 proc.). Według analiz IBRM SAMAR, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w styczniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 4 495 samochodów dostawczych, o 2,70 proc. mniej niż rok wcześniej i o 39,72 proc. mniej niż w grudniu 2021 roku.
Nowe pojazdy użytkowe o masie 16 t i większej
W styczniu 2020 roku liczba ciężkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w UE była większy rok do roku o 8,0 proc. i wyniosła 20 596 sztuk. Rynki Europy Środkowej generalnie zanotowały dobre wyniki, przy czym Polska może pochwalić się najwyższym wzrostem (+57,6 proc.). Spośród czterech głównych rynków w Europie Zachodniej największy wzrost odnotowała Hiszpania (+16,6 proc.), a następnie Włochy i Francja z (odpowiednio +2,9 proc. i +1,8 proc.). Z kolei Niemcy były na minusie (-2,0 proc.) w segmencie pojazdów ciężkich.
Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t
W ubiegłym miesiącu rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 4,1 proc., osiągając łącznie poziom 23 537 egzemplarzy sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Europa Środkowa nadal była głównym motorem wzrostu, a Polska – nie tylko trzecim co do wielkości rynkiem samochodów ciężarowych w UE – ale także krajem, gdzie wypracowano największy wzrost procentowy (+51,7 proc.). Na największych rynkach Europy Zachodniej, tylko Hiszpania może poszczycić się dużym wzrostem (+13,9 proc.) w styczniu 2022 r. Natomiast sprzedaż w Niemczech (-7,2 proc.), Francji (-2,8 proc.) i we Włoszech (-0,4 proc.) była mniejsza w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Czytaj też:
Fatalny początek roku w salonach. Zapaść z tygodnia na tydzień jest coraz większa