Coraz mniej pieszych będzie ginąć w wypadkach samochodowych. To możliwe?

Coraz mniej pieszych będzie ginąć w wypadkach samochodowych. To możliwe?

Ochrona pieszych w autach Skody
Ochrona pieszych w autach Skody Źródło:Skoda-Auto
Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że każdego roku na drogach w ok. 7 tys. wypadków ginie blisko 800 pieszych, a ok. 2,5 tys. zostaje ciężko rannych. Czy istnieje szansa na to by coraz mniej osób pieszych ginęło w wyniku zderzenia z samochodem? Skoda twierdzi, że tak.

W jaki sposób marka motoryzacyjna może przyczynić się do zmniejszenia śmiertelności pieszych w wypadkach samochodowych? Czyżby to nie odpowiednie przepisy chroniły lepiej pieszych od kierowców? Przed samym wypadkiem zapewne, tak. Jednak gdy już do niego dojdzie to odpowiednie działania inżynierów mogą okazać się kluczowe.

Rozwiązaniem mają być nowoczesne technologie – m.in. produkcji nowych samochodów Skody, które będą „bezpieczniejsze” dla pieszych.

– Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów jest zawsze priorytetem przy pracy nad nowym modelem Skody. Proces zaczyna się od projektu pojazdu i obejmuje kompleksowe procedury testowe m.in. nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy, które skutecznie zapobiegają wypadkom – mówi Radek Urbiš, kierownik ds. rozwoju bezpieczeństwa pojazdów w Skoda Auto.

Ochrona pieszych w autach Skody

Testy bezpieczeństwa nowych aut

Jak zauważają przedstawiciele Skody, w fazie rozwoju nowych modeli przeprowadza się każdorazowo ponad 200 różnych testów bezpieczeństwa pieszych. Pierwszym etapem są testy fizyczne. Eksperci twierdzą, że „ich celem jest skupienie się na ochronie tych obszarów ludzkiego ciała, które są najbardziej narażone podczas wypadku”. Zalecane testy z użyciem tak zwanych „impaktorów” obejmują symulację wypadku, w którym głowa dorosłego lub dziecka uderza w maskę lub przednią szybę, udo badanego ciała w maskę, a podudzie uderza w przedni zderzak.

Jak projektować samochody tak by były bezpieczne dla pieszych?

Kwestia bezpieczeństwa pieszego to zadanie, które stawia się projektantów już na etapie rysowania nowego modelu. To o czym muszą pamiętać projektanci i konstruktorzy nowych samochodów to m.in. to, że między elementami, takimi jak silnik, amortyzatory, zawias maski, zamek maski i osie wycieraczek musi być wystarczająca przestrzeń, aby zamortyzować ewentualne uderzenie. Dodatkowo, przednia krawędź maski ma być ukształtowana tak, aby zwiększać bezpieczeństwo – nie może w niej być strych krawędzi ani nieistotnych twardych struktur. Ochrona pieszych jest również zwiększana dzięki materiałowi pochłaniającemu energię umieszczonemu przed stalowym wzmocnieniem zderzaka.

Nowoczesne technologie – komputer uratuje życie pieszego

Na pokładach nowoczesnych samochodów, poza rzeszą systemów wspomagających kierowcę – aktywny tempomat, asystent pasa ruchu w ostatnich latach zaczęto montować również systemy asystujące, które aktywnie wspierają kierowcę w zapobieganiu kolizji z pieszymi czy rowerzystami. Należą do nich m.in. Front Assist, czyli kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, a także asystent uniknięcia kolizji – Collision Avoidance Assist. Dodatkowo system Exit Warning ostrzega kierowcę i pasażerów o pojazdach, rowerzystach lub motocyklistach zbliżających się z tyłu w momencie otwierania drzwi pojazdu.

Czytaj też:
Instytut Euro NCAP nagrodził dostawczego Forda. Czym zasłużył?

Źródło: Skoda-Auto