Elektryfikacja? Bez żartów. Europejskie dostawczaki jeżdżą głównie na dieslu

Elektryfikacja? Bez żartów. Europejskie dostawczaki jeżdżą głównie na dieslu

Nowy Fiat Scudo
Nowy Fiat Scudo Źródło:Stellantis
Firmy prześcigają się w tworzeniu nowych samochodów dostawczych na prąd, mają je już wszyscy główni gracze na rynku. Ale wyeliminowanie diesli trochę potrwa, bo to one napędzają na razie europejskie dostawczaki.

W ubiegłym roku 90,2 proc. wszystkich nowych samochodów dostawczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej było wyposażonych w silniki wysokoprężne, podczas gdy pojazdy benzynowe stanowiły 3,8 proc. rynku. Auta elektryczne i hybrydy plug-in wywalczyły już jednak trzyprocentowy udział w rejestracjach, jak podsumowuje IBRM Samar.

Samochody dostawcze z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym

W 2021 r. popyt na nowe samochody dostawcze z silnikiem Diesla wzrósł w UE o 6,2 proc. do 1 408 376 sztuk. Pomimo tego udział oleju napędowego w rynku spadł z 92,4 proc. w 2020 r. do 90,2 proc. w 2021 r. Jeśli chodzi o cztery główne unijne rynki, najwyższy wzrost procentowy odnotowano we Włoszech (+8,6 proc.), a następnie we Francji (+4,0 proc.). Z kolei w Hiszpanii i Niemczech sprzedaż aut dostawczych napędzanych olejem napędowym była mniejsza rok do roku (odpowiednio -4,7 proc. i -3,6 proc.).

W minionym roku w UE zarejestrowano 58 757 samochodów dostawczych napędzanych benzyną, co stanowi wzrost o 20,5 proc. w porównaniu z 2020 r. W rezultacie udział tego paliwa w strukturze sprzedaży nowych aut wzrósł z 3,4 proc. do 3,8 proc. Wśród głównych rynków Francja (+43,2 proc.) i Niemcy (+25,7 proc.) odnotowały dwucyfrowe wzrosty, podczas gdy liczba rejestracji w Hiszpanii była mniejsza niż w poprzednim roku (-24,1 proc.).

Pojazdy z napędem alternatywnym

W 2021 roku sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in wzrosła w Unii Europejskiej o 63,2 proc. do 46 853 egzemplarzy (dane dla Bułgarii, Litwy i Malty są niedostępne). Ten dwucyfrowy rezultat przyczynił się do wzrostu udziału tych napędów w rynku z 2,0 proc. w 2020 r. do 3,0 proc. w 2021 r. Sprzedaż wzrosła o 237,8 proc. we Włoszech, 55,5 proc. w Hiszpanii, 44,9 proc. w Niemczech i 39,8 proc. we Francji. Z kolei liczba rejestracji samochodów dostawczych wyposażonych w klasyczne układy hybrydowe wzrosła w ub.r. o 101,5 proc. do 25 496 sztuk, a udział w rynku takich pojazdów – z 0,9 proc. w 2020 r. do 1,6 proc. w ubiegłym roku. Wśród głównych rynków UE największy wzrost hybrydy zanotowały we Francji (+155,2 proc.), a następnie we Włoszech (+129,2 proc.), Niemczech (+67,6 proc.) i Hiszpanii (+12,7 proc.).

Czytaj też:
Powolna śmierć diesli bardzo przyspiesza. Co dalej z silnikami spalinowymi?

Galeria:
Fiat Scudo
Źródło: ACEA, IBRM Samar