Audi po raz kolejny zapisało się ze swoim innowacyjnym rozwiązaniem technicznym w historii sportów motorowych. Po debiucie w Rajdzie Dakar w styczniu, w którym wygrało cztery etapy, Audi RS Q E-tron odniosło swoje pierwsze zwycięstwo w rajdowej klasyfikacji generalnej. Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger wygrali drugą rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w Abu Dhabi. Francuzi zakończyli zmagania z przewagą 29,49 minuty nad pozostałymi rywalami.
Ósma wygrana Peterhansela, pierwsza Audi
Stéphane Peterhansel odebrał puchar zwycięzcy w Abu Dhabi Desert Challenge już po raz ósmy. Jednocześnie było to jego pierwsze zwycięstwo w barwach Audi, a startuje w Abu Dhabi już od roku 1996. Peterhansel wraz ze swoim pilotem Edouardem Boulangerem prowadzili nieprzerwanie od pierwszego etapu tego pustynnego rajdu, a ich jazda od początku do końca była właściwie bezbłędna.
– Audi RS Q e-tron zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy w rekordowo krótkim czasie. Teraz, ten samochód z elektrycznym układem napędowym po raz pierwszy wygrał rajd pustynny. To napawa mnie dumą. Zwycięstwo w zaledwie drugim starcie, mierząc się z dwoma utytułowanymi rywalami ze styczniowego Rajdu Dakar – zwycięzcą Nasserem Al-Attiyah i wielokrotnym Mistrzem Świata i zwycięzcą Monte Carlo Sébastienem Loebem – to znakomity wynik. Niezwykłe było to, że nasza koncepcja napędu zwyciężyła w jeszcze trudniejszych warunkach niż te, z którymi mieliśmy do czynienia w styczniu – powiedział Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe.
Rajd pod pewnymi względami trudniejszy niż Dakar
Przynajmniej dwa czynniki – w porównaniu z Rajdem Dakar 2022 – były trudniejsze: Znacznie wyższe temperatury zewnętrzne, przekraczające 40 stopni Celsjusza w cieniu – a jeszcze wyższe na pustyni – zwiększały opory toczenia na miękkim piasku i, jak można się było spodziewać, doprowadzały układy chłodzenia do granic możliwości. Mimo to, alternatywna koncepcja napędu, gdzie elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem połączono z wysokowydajnym konwerterem energii, przez cały ten czas działała niezawodnie. Audi RS Q E-tron pokonało cały dystans bez zarzutu.
Rajd znacznie różnił się od Rajdu Dakar także pod względem ukształtowania terenu: aż pięć etapów, o łącznej długości ponad 1800 kilometrów, charakteryzowało się długimi i nieprzewidywalnymi przejazdami przez wydmy.
Kolejny przystanek: Andaluzja
Po historycznym, pierwszym sukcesie Audi RS Q E-tron, Team Audi Sport kontynuuje prace nad tym prototypem i równolegle przygotowuje się do kolejnej imprezy – Rajdu Andaluzji, który odbędzie się w dniach od 6 do 12 czerwca. Na południu Hiszpanii na uczestników czeka wtedy etap kwalifikacyjny oraz pięć odcinków o długości od 200 do 300 kilometrów każdy.
Czytaj też:
Audi Q4 E-tron: większa pojemność ładowania i rozbudowane funkcje online