Rakieta na koniec serii. Aston Martin Vantage z silnikiem V12

Rakieta na koniec serii. Aston Martin Vantage z silnikiem V12

Aston Martin V12 Vantage
Aston Martin V12 Vantage Źródło: Aston Martin
Aston Martin pokazał ostatni model Vantage z silnikiem V12. Pokazał i poinformował, że limitowana wersja to tylko 333 egzemplarzy na całym świecie, które już zostały zamówione.

W modelu Vantage zostanie po raz ostatni zamontowany silnik V12 Twin Turbo o pojemności 5,2 litra. Ato ma moc 700 KM i moment obrotowy 753 Nm. Te liczby sprawiają, że jest to najmocniejszy model Vantage w historii. Prędkość maksymalna wynosi 322 km/h, a przyspieszenie 0–100 km/h trwa 3,4 sekundy.

Pakiet aerodynamiczny generuje aż 204 kg siły docisku przy prędkości maksymalnej. Drastyczne zwiększenie szerokości nadwozia pozwoliło na zwiększenie rozstawu kół o 40 mm.

Produkcja modelu V12 Vantage została ściśle ograniczona do 333 egzemplarzy – ta ostatnia edycja stanowi zwieńczenie pewnej ery.

Aston Martin V12 Vantage

Aston Martin V12 Vantage. Najmocniejszy silnik

Silnik jest sercem każdego Astona Martina. W tym najmocniejszym modelu Vantage jest wyjątkowy. Moc 700 KM przy 6500 obr/min i 753 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 6000 obr/min, czterokrzywkowy, 60-stopniowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra stanowi połączenie muskularności w niskim i średnim zakresie obrotów z wysoką mocą w końcowym zakresie mocy.

Dzięki prędkości maksymalnej 322 km/h, przyspieszenie V12 Vantage w zakresie 0-100 km/h to zaledwie 3,4 sekundy. Dzięki wysokiej mocy jednostki napędowej oraz zastosowaniu materiałów znacznie obniżających masę całego samochodu, stosunek mocy do masy modelu V12 Vantage wynosi 390 KM na tonę, co stanowi wzrost o ponad 20 proc. w porównaniu z V8 Vantage.

Elementy mające na celu zmniejszenie masy pojazdu zostały wykonane z włókna węglowego i są to przedni zderzak, maska silnika, przednie błotniki i boczne progi, kompozytowy tylny zderzak i pokrywa bagażnika, lekki akumulator oraz centralnie zamontowany specjalny układ wydechowy z podwójnym wylotem. Ten nowy układ wydechowy, stuningowany tak, aby wydawany dźwięk wydechu V12 Vantage odpowiadał jego wyglądowi i osiągom, został wykonany z lekkiej, 1-milimetrowej stali nierdzewnej, co pozwoliło zaoszczędzić około 7,2 kg w porównaniu z układem montowanym w innych modelach Vantage.

Aston Martin V12 Vantage

Aston Martin V12 Vantage. Wyścigowa skrzynia biegów

Moc jest przekazywana za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF oraz mechanicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (LSD) zamontowanego w tylnej części samochodu. W modelu V12 Vantage skrzynię biegów skalibrowano w dość unikalny sposób, który zapewnia szybszą zmianę biegów i poprawę interakcji z kierowcą, wykorzystując doświadczenia zdobyte w modelach V12 Speedster i Vantage F1 Edition. Dedykowane oprogramowanie kalibrujące zapewnia wyższy poziom precyzji zmiany biegów i użyteczności w porównaniu z innymi skrzyniami dwusprzęgłowymi. Oprogramowanie adaptacyjne skrzyni biegów zostało zaprojektowane tak, aby oceniać warunki, w jakich samochód się znajduje oraz reakcje kierowcy, aby zapewnić, że w odpowiednim momencie samochód znajduje się na właściwym biegu, co gwarantuje doskonałe zgranie i niezwykłe wrażenia z jazdy.

Aston Martin V12 Vantage. Zmienione zawieszenie

Współczynnik sprężystości zawieszenia został zwiększony o 50 proc. z przodu i 40 proc. z tyłu, dzięki czemu sztywność górnego mocowania wzrosła o 13 proc., a nowe stabilizatory poprzeczne są sztywniejsze o 5 proc. z przodu i o 41 proc. bardziej miękkie z tyłu. Aby zagwarantować wyższy komfort jazdy kierowcy, z tyłu zastosowano dodatkową sprężynę. Sprężyna pomocnicza ma niższy współczynnik sprężystości niż sprężyna główna, co zwiększa komfort jazdy bez negatywnego wpływu na dynamikę jazdy.

Aston Martin V12 Vantage

Sztywność nadwozia zwiększono dzięki zastosowaniu dodatkowych przednich i tylnych paneli zewnętrznych, usztywnieniu tylnej kolumny zawieszenia oraz usztywnieniu zbiornika paliwa, co pozwoliło zwiększyć sztywność nadwozia (kNm/stopień) o 8 proc., a sztywność poprzeczną (kNm/mm) o 6,7 proc., zapewniając optymalną sztywność platformy pod kątem dynamiki jazdy.

Wprowadzone zmiany są również wspierane przez nową kalibrację układu kierowniczego, która ma zapewnić lepsze wyczucie kierownicy i szybsze reakcje, a w efekcie poprawę wrażeń z jazdy.

Aston Martin V12 Vantage. Lepsze i wydajniejsze hamulce

Aby siła hamowania samochodu było odpowiednio wysoka do generowanej mocy, model V12 Vantage jest standardowo wyposażony w hamulce węglowo-ceramiczne (CCB) – tarcze z przodu mają wymiar 410 x 38 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, a tarcze z tyłu 360 x 32 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami.

Uzupełnieniem pakietu dynamicznego V12 Vantage są dwa nowe wzory 21-calowych felg ze stopu metali lekkich w kolorze czarnym satynowym lub czarnym satynowym z diamentowymi toczeniami. Opcjonalnie dostępne są lekkie felgi sportowe w kolorze czarnym satynowym, które pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 8 kg. W ramach usługi firmowej personalizacji „Q by Aston Martin” istnieje możliwość dodania lub zmienienia koloru felg lub diamentowo toczonych elementów ozdobnych i dopasowania ich do koloru nadwozia lub pakietu graficznego. Wysokiej jakości opony Michelin Pilot 4S w rozmiarze 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu są oferowane jako wyposażenie standardowe.

Źródło: Aston Martin