Ten kraj zostanie zelektryfikowany za 7 miliardów dolarów. Zajmie się tym Grupa Volkswagena

Ten kraj zostanie zelektryfikowany za 7 miliardów dolarów. Zajmie się tym Grupa Volkswagena

Cupra Formentor VZ5
Cupra Formentor VZ5 Źródło: Cupra
Seat i Volkswagen planują wydać ponad 7 mld euro na rozwój rynku pojazdów elektrycznych w Hiszpanii. Producent z Martorell stawia obecnie głównie na rozwój marki Cupra.

Celem Grupy Volkswagen i należącej do niej firmy Seat, jest „elektryfikacja” Hiszpanii poprzez stworzenie Europejskiego Centrum Pojazdów Elektrycznych, budowę zakładu produkcji ogniw akumulatorowych i pełnego, lokalnego ekosystemu. Obie firmy podkreślają, że ten projekt jest bardzo ważny zarówno dla Grupy Volkswagen, Hiszpanii, jak i całej Europy. – Jesteśmy gotowi zainwestować ponad 7 miliardów euro wraz z zewnętrznymi dostawcami w elektryfikację naszych zakładów w Martorell i Pampelunie oraz produkcję akumulatorów w Walencji – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Volkswagen AG, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący Rady Dyrektorów Seata.

Nowa fabryka akumulatorów w Walencji

Jeśli chodzi o zakład akumulatorów w Walencji, Grupa Volkswagen dąży do osiągnięcia zdolności produkcyjnych na poziomie 40 GWh rocznie i planuje zatrudnić w fabryce ponad 3000 osób. Harmonogram jest napięty: aby być gotowym do rozpoczęcia produkcji w 2026 r., budowa zakładu musi rozpocząć się do końca bieżącego roku.

Cupra to nasza przyszłość

Jak pisze IBRM Samar, firma Seat w planach rozwoju na najbliższe lata stawia głównie na swoją nową markę Cupra. – Przyszłym, zrównoważonym rozwojem naszej firmy jest rozwój marki Cupra. Postrzegamy tę markę jako dźwignię poprawy rentowności i musimy włożyć wszystkie nasze wysiłki w jej rozwój – stwierdził Wayne Griffiths, dyrektor generalny Seata.

W 2022 roku należąca do firmy Seat marka Cupra planuje podwoić: sprzedaż, sieć dealerską oraz obroty – do 5 miliardów euro. Seat zaprezentował kolejny planowany model marki Cupra: nowy, zelektryfikowany SUV będzie dostępny w wersjach mild-hybrid i plug-in-hybrid i trafi do produkcji w fabryce na Węgrzech. Ten SUV będzie jednym z czterech nowych modeli, które wkrótce dołączą do gamy Cupry. W 2024 roku na rynek trafią: Cupra Tavascan i wspomniany SUV, a w 2025 roku dojdzie do nich miejski pojazd elektryczny oraz jeszcze jeden – niesprecyzowany na razie – samochód.

Półprzewdoniki ograniczyły sprzedaż

Sprzedaż firmy Seat wzrosła w ubiegłym roku o ponad 10 proc. – z 427 000 do 471 000 samochodów, a popyt był napędzany przez markę Cupra i zelektryfikowane modele. Cupra potroiła sprzedaż aut do blisko 80 tys. egzemplarzy, a obroty wzrosły z 932 mln euro w 2020 r. do prawie 2,2 mld euro w 2021 r. Sprzedaż samochodów marki Seat przekroczyła 391 tys. egzemplarzy i była o 2 proc. mniejsza niż w 2020 r., co firma przypisuje głównie niedoborowi półprzewodników. Sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych marek Cupra i Seat wzrosła czterokrotnie – z 15 tys. do 61 tys. samochodów.

Strata Seata

Mocno ucierpiały natomiast w ubiegłym roku wyniki finansowe Seata. Mimo wzrostu obrotów o 5,4 proc. do 9,3 mld euro, producent zanotował stratę operacyjną w wysokości 371 mln euro wobec 418 mln euro straty w roku 2020. Firma poniosła ponadto stratę po opodatkowaniu w wysokości 256 mln euro (2020: minus 194 mln euro).

Czytaj też:
Supersamochody Lamborghini, które spłonęły i zatonęły, zostaną odbudowane. Krezusi mogą spać spokojnie

Źródło: IBRM Samar