Wielka popularność tunelu pod Ursynowem. „Pękło” pierwsze 5 milionów samochodów

Wielka popularność tunelu pod Ursynowem. „Pękło” pierwsze 5 milionów samochodów

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2
Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2 Źródło: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Kierowcy, którzy poruszają się trasą S2, nie wyobrażają sobie przejazdu przez zatłoczone ulice Ursynowa. Mają do dyspozycji 2,3-kilometrowy, najdłuższy w Polsce, tunel i chętnie z niego korzystają. Od oddania do ruchu przez tunel przejechało już ponad 5 mln pojazdów.

Ostatni fragment S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu 20 grudnia 2021 roku. Od tego czasu pokonało go już ponad 5 mln 300 tys. pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola, to ok. 2,9 miliona. W kierunku Poznania to nieco ponad 2,4 miliona.

4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny.

Bezpieczeństwo i rozwaga pożądane

Korzystając z okazji GDDKiA przypomina, że podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Należy także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać! Ponadto działa odcinkowy pomiar prędkości.

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2

Non-stop monitorowana sytuacja w tunelu

Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) kontrolują sytuację w tunelu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Do dyspozycji mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. „Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienia się pieszego, zatrzymania pojazdu lub jazdy pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa”, pisze GDDKiA.

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2

Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby mogą być ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdują się na tablicach oświetlenia awaryjnego

Weryfikacja systemów bezpieczeństwa

W nocy z piątku na sobotę (z 8 na 9 kwietnia) Komenda Stołeczna Policji przeprowadzi testy systemu radiokomunikacji w tunelu. W związku z tym, w nawie w stronę Terespola wyłączony z ruchu zostanie prawy pas. To rutynowa kontrola, która odbywać się będzie kilka razy w roku. Wszelkie działania służb ratowniczych są prowadzone, by weryfikować na bieżąco poprawność działania systemów oraz zapewnić bezpieczeństwo użytkowników.

Czytaj też:
Podczas ruchu zrobili sesję zdjęciową w tunelu pod Ursynowem. GDDKiA publikuje film

Źródło: GDDKiA