Sankcje państwowe i decyzje przedsiębiorstw, które wycofały się z Rosji, zaczynają przynosić efekty. W marcu w Rosji sprzedanych zostało 55 129 samochodów, o 62,9 proc. mniej w stosunku do sytuacji sprzed roku. W I kwartale 2022 wynik rosyjskiego rynku to 261 140 egzemplarzy, o 28,3 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego (364 061 aut).
Poza Chińczykami wszyscy w dołku
Łada, lider rosyjskiego rynku, zanotowała w I kwartale tego roku mniejszą rok do roku sprzedaż o 37,2 proc. Drugą co do wielkości stratę poniosła Kia (minus 34,8 proc.). Chińskie Chery było jedyną marką, której sprzedaż w omawianym okresie w Rosji była większa od ubiegłorocznej (plus 25 proc.).
Przypomnijmy, że większość europejskich firm wycofała się z eksportu samochodów do Rosji lub produkcji w Rosji. Tak zrobiły BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Volkswagen, Mitsubishi, Generał Motors, Ford, Suzuki i wiele innych. PO pewnych czasie i naciskach na zarząd, tę samą decyzję podjęło Renault, które jest współwłaścicielem Łady. W Rosji pozostały firmy chińskie i koreańskie.
Czytaj też:
Wojna na Ukrainie. Węgry nie poprą nakładania kolejnych sankcji na Rosję