Nissan zainwestował w fabrykę akumulatorów najnowszej generacji, by obniżyć ceny elektryków do poziomu aut spalinowych

Nissan zainwestował w fabrykę akumulatorów najnowszej generacji, by obniżyć ceny elektryków do poziomu aut spalinowych

Fabryka akumulatorów Nissana
Fabryka akumulatorów Nissana Źródło: Nissan
Nissan zaprezentował prototypowy zakład produkcyjny akumulatorów ze stałym elektrolitem. Japońska firma zapowiada przyspieszenie prac badawczo-rozwojowych w celu praktycznego zastosowania nowej technologii.

Nissan zaprezentował prototypowy zakład produkcyjny laminowanych ogniw do akumulatorów ze stałym elektrolitem (ASSB), które firma zamierza wprowadzić na rynek w 2028 roku. Celem zakładu, będącego częścią Nissan Research Centre w prefekturze Kanagawa, jest dalsze promowanie rozwoju technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem.

W ramach programu Nissana Ambition 2030 – długofalowej wizji marki – do roku obrotowego 2028 firma zamierza wprowadzić na rynek samochód elektryczny wyposażony w samodzielnie opracowane akumulatory ze stałym elektrolitem. W tym celu w roku finansowym 2024 w głównym zakładzie w Jokohamie ma zostać uruchomiona pilotażowa linia produkcyjna. Zaprezentowany właśnie prototypowy zakład ma na celu zbadanie, jak będzie wyglądała ta linia oraz jakie materiały i procesy produkcyjne będą tam wymagane. Nissan uważa, że koszt kWh w akumulatorze ze stałym elektrolitem może zostać obniżony do poziomu 75 dolarów w roku obrotowym 2028 i 65 dolarów w latach kolejnych, co spowoduje zrównanie cen samochodów elektrycznych z cenami ich spalinowych odpowiedników.

Nowa technologia to przełom

Oczekuje się, że akumulatory ze stałym elektrolitem będą przełomową technologią, która przyczyni się do szybkiego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych. Gęstość energetyczna ASSB jest w przybliżeniu dwa razy wyższa niż w przypadku konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych. Cechują się również znacznie krótszym czasem ładowania dzięki doskonałej efektywności uzupełniania/wytracania energii oraz niższymi kosztami produkcji wynikającymi z możliwości zastosowania tańszych materiałów. Biorąc pod uwagę te korzyści, Nissan zamierza wykorzystać akumulatory ze stałym elektrolitem w pojazdach różnych segmentów – w tym w pick-upach – co sprawi, że samochody elektryczne staną się bardziej konkurencyjne.

– Opracowaliśmy innowacyjne technologie dzięki wykorzystaniu badań na poziomie molekularnym. W dalszej kolejności nasze działy badań i rozwoju oraz produkcji będą kontynuować współpracę, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości prototypowego zakładu i przyspieszyć proces wdrażania akumulatorów ze stałym elektrolitem do komercyjnego użytku – powiedział Kunio Nakaguro, wiceprezes wykonawczy odpowiedzialny za badania i rozwój.

Czytaj też:
Crossover-coupé Nissan Ariya już dostępny w przedsprzedaży w Polsce. Ile kosztuje przełomowe auto?