SUV, który może namieszać. Światowa premiera elektrycznego Lexusa RZ 450e

SUV, który może namieszać. Światowa premiera elektrycznego Lexusa RZ 450e

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e Źródło: Lexus
Całkiem nowy samochód elektryczny Lexusa powstał na specjalnie w tym celu stworzonej platformie. To pierwsze auto na świecie z opcjonalnym systemem One Motion Grip – układem kierowniczym steer-by-wire z wolantem.

RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Nie jest to samochód, w którym napęd elektryczny zastąpił konwencjonalny silnik. Powstał zgodnie z zasadami Lexus Electrified.

Nowy Lexus RZ został zaprojektowany zgodnie z zasadami marki, aby łączyć sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie. Marka wykorzystała swoje doświadczenie w produkcji zelektryfikowanych pojazdów.

Lexus RZ 450e

Fundamentem prowadzenia jest stworzona specjalnie dla aut elektrycznych platforma, która zapewnia wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Mocny akumulator litowo-jonowy został zintegrowany z platformą i umieszczony pod podłogą kabiny, a jego parametry są cały czas monitorowane.

Stylistyka nadwozia

Lexus wykorzystał możliwości, jakie daje nowa platforma dla aut elektrycznych, by stworzyć samochód, który różni się od konwencjonalnych aut, ale realizuje założenia stylistycznej koncepcji marki. Auto powstało według koncepcji stylistycznej seamless E-motion. Rezultatem jest nowa, prosta forma, która swoją estetyką nawiązuje do postępu technologicznego, funkcjonalności i wydajności.

Lexus RZ 450e

Lexus Driving Signature

Głównym celem inżynierów odpowiadających za osiągi i układ jezdny modelu RZ było wypracowanie charakterystyki prowadzenia zgodnej z koncepcją Lexus Driving Signature. Koncepcja ta opiera się na trzech filarach – pewności prowadzenia, kontroli na autem i komforcie jazdy w każdych warunkach. Wykorzystano do maksimum atuty bateryjnego napędu elektrycznego, poprawiając reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Redukcja hałasów i wibracji

Choć bateryjny napęd elektryczny generuje mniej hałasu, jego cicha praca sprawia, że odgłosy z drogi i otoczenia pojazdu są bardziej słyszalne. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za RZ uznali za priorytet zapewnienie pasażerom komfortu i ciszy w kabinie. Strategia redukcji hałasów opiera się na izolowaniu wnętrza od wszelkich zewnętrznych odgłosów i precyzyjnym wyciszeniu kabiny nawet w takich miejscach jak tylne fotele. Zastosowano też udoskonalony system aktywnej kontroli dźwięków, generujący dźwięk silnika, który podkreśla dynamikę auta.

Lexus RZ 450e

Układ e-Axle

Nowy RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, w połączeniu z napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozkładu mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.

Lexus RZ 450e

Układ e-Axle pracuje cicho, jest wydajny i precyzyjnie dostarcza moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW, tylny 80 kW, a łączna moc wynosi 230 kW.

Napęd na cztery koła DIRECT4. Po raz pierwszy w Lexusie

RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem DIRECT4, który współpracuje z dwoma układami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, płynnie rozdzielając moment obrotowy.

Lexus RZ 450e

Bateria – zasięg i wydajność

W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta.

Lexus RZ 450e

Dla inżynierów kluczowa była trwałość akumulatora. W efekcie tych prac zastosowany w RZ akumulator powinien zachować po 10 latach użytkowania 90 proc. swojej pojemności. Było to możliwe dzięki przetestowaniu i dopracowaniu wielu rozwiązań hybrydowych od dekad stosowanych w zakresie technologii hybrydowych baterii trakcyjnych.

Szczegółowe dane dotyczące zasięgu oraz czasu ładowania zostaną podane w późniejszym terminie. Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km.

Kabina nowego Lexusa

Kokpit modelu RZ to ewolucja koncepcji Tazuna. Zgodnie z jej założeniami pozycja za kierownicą oraz rozmieszczenie wyświetlaczy, wskaźników i elementów sterujących tworzy przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy tylko niewielki ruch dłonią lub rzut oka.

Lexus RZ 450e

Kabina została zaprojektowana jako jasna i otwarta przestrzeń, podkreślona nastrojowym oświetleniem o szerokim spektrum kolorów, które można wybrać, aby dopasować je do charakteru podróży. Lexus stworzył również nowy efekt oświetlenia In-ei, który wykorzystuje grę światła i cienia do wyświetlania różnych wzorów na panelach drzwi.

Dach panoramiczny

Opcjonalny dach panoramiczny zwiększa poczucie przestrzeni w kabinie. Szkło ma powłokę low-e (low-emissive), która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni, jednocześnie pomagając utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach ma również funkcję elektrycznego przyciemniania, dzięki której za jednym dotknięciem błyskawicznie zmienia się z przezroczystego na nieprzezroczysty, odcinając bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Dzięki temu mniej obciążony jest układ klimatyzacji i nie ma potrzeby stosowania osłony przeciwsłonecznej, co zmniejsza masę – rozwiązania te zmniejszają zużycie energii przez RZ i pomagają utrzymać duży zasięg.

Lexus RZ 450eCzytaj też:
Duży awans Polaka. Został szefem Toyoty nie tylko w Polsce

Galeria:
Lexus RZ 450e
Źródło: Lexus