Kolejny miesiąc spadków w salonach. Kiedy koniec kłopotów?

Kolejny miesiąc spadków w salonach. Kiedy koniec kłopotów?

Samochody hybrydowe Toyoty
Samochody hybrydowe Toyoty Źródło: Toyota
W kwietniu 2022 roku po raz kolejny spadła liczba samochodów osobowych i dostawczych zarejestrowanych w polskich urzędach. Popyt jest, ale wciąż są problemy z dostępnością aut.

Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które podaje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony spadła w kwietniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Ta liczba była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca, marca 2022 roku. Skumulowana liczba rejestracji po czterech miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

10 miesięcy spadków

Jak czytamy, to już dziesiąty z rzędu spadek sprzedaży rok do roku. Przyczyny tego stanu rzeczy są od wielu miesięcy te same: utrzymujące się perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, problemy z dostępnością niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny (nie tylko samochodów i paliw) oraz stopy procentowe, a także – od ponad dwóch miesięcy – inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen samochodów.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 763 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 15,51 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 12,93 proc. mniej niż w marcu 2022 roku. Dane skumulowane (157 665 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,85 proc.

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Kia – o 30,07 proc. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 42,40 proc.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 34 883 samochody osobowe, o 13,12 proc. mniej niż rok wcześniej i o 11,76 proc. mniej niż w marcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 136 933 samochody osobowe, o 13,35 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W kwietniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,4 proc. Udział firm osiągnął poziom 71,6 proc.

Toyota liderem w Polsce

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 24 870 aut tej marki, o 9,39 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,16 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Kia, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut była o 29,90 proc. większa niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,08 proc. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku o 42,24 proc. aut mniej niż przed rokiem. Na czwartej pozycji jest Hyundai, a na piątej Volkswagen.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla, za którą uplasowała się Toyota Yaris oraz Toyota RAV4, następnie Kia Sportage i Hyundai Tucson.

Źródło: IBRM Samar, CEPiK