Akumulatory nowej generacji będą wielokrotnie lepsze. Porsche zainwestowało 100 mln dolarów

Akumulatory nowej generacji będą wielokrotnie lepsze. Porsche zainwestowało 100 mln dolarów

Ładowarka. Samochód elektryczny
Ładowarka. Samochód elektrycznyŹródło:Porsche, Ionity
Porsche nabyło udziały w amerykańskiej spółce Group14 Technologies, wytwarzającej zaawansowane technologie krzemowo-węglowe dla akumulatorów litowo-jonowych. Firma zwiększyła jej kapitał o 100 mln dolarów, by w przyszłości uzyskać dostęp do zupełnie nowych akumulatorów.

Porsche prowadzi też w rundzie finansowania serii C, w ramach której łączne inwestycje kilku firm sięgają 400 mln dolarów (około 328 mln euro).

Krzemowe baterie

Group14 Technologies z siedzibą w Woodinville w stanie Waszyngton zamierza wykorzystać przyrost kapitału do przyspieszenia swojej światowej produkcji materiału anodowego do akumulatorów litowo-jonowych. Jeszcze w tym roku Group14 rozpocznie budowę fabryki wytwarzającej aktywne materiały akumulatorowe (BAM) w USA.

W przyszłości spółka będzie również zaopatrywać Cellforce Group z Tybingi, w której Porsche ma większościowy pakiet udziałów. Firma Cellforce została założona w 2021 r. jako joint venture Porsche i Customcells Holding. Od 2024 r. zamierza ona produkować w Niemczech samodzielnie opracowane, wysokowydajne ogniwa akumulatorowe z anodami krzemowymi; będą one powstawać dla samochodów niskoseryjnych, wyścigowych oraz tych o wysokich osiągach. Oczekuje się, że ogniwa Cellforce znajdą zastosowanie w autach Porsche z wysokowydajnym napędem elektrycznym.

Zupełnie nowe akumulatory przyszłości

Jak się można spodziewać, następna generacja ogniw akumulatorowych będzie znacznie efektywniejsza niż używane obecnie akumulatory litowo-jonowe. Chemia nowych ogniw jako materiał anodowy wykorzystuje krzem, co może pozwolić znacznie zwiększyć gęstość mocy baterii względem rozwiązań stosowanych obecnie. W związku z tym akumulatory przyszłości będą w stanie przechowywać więcej energii przy tych samych wymiarach – a zatem zaoferują większy zasięg. Innowacyjna chemia zmniejsza również rezystancję wewnętrzną akumulatora, dzięki czemu może on przyjąć więcej energii podczas rekuperacji, a jednocześnie szybciej się ładować.

Joint venture wielu firm

Fabryka Group14 w stanie Waszyngton prowadzi produkcję BAM na komercyjną skalę. Technologia ta sprawdziła się już w akumulatorach do pojazdów elektrycznych oraz w zastosowaniach na potrzeby ekstremalnie szybkiego ładowania. Kolejne zakłady Group14 jeszcze w 2022 r. rozpoczną działalność w Korei Południowej. Oprócz Porsche udział w bieżącej rundzie finansowania bierze szereg innych firm, od globalnych inwestorów finansowych po inwestorów strategicznych z branży akumulatorów (OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures, Moore Strategic Ventures i inne).

Czytaj też:
Nowe Porsche 911 Sport Classic. Najmocniejsze 911 na rynku za 1,4 mln zł