Na jakie paliwo chcą dziś jeździć Europejczycy?

Na jakie paliwo chcą dziś jeździć Europejczycy?

Stacja benzynowa
Stacja benzynowa Źródło:Shutterstock / jittawit21
Nowe samochody osobowe o czysto elektrycznym napędzie podwoiły w I kwartale 2022 roku swój udział w rynku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Obecnie stanowią 10 proc. całej sprzedaży samochodów w Unii Europejskiej.

Jak wylicza ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), a o czym donosi Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, od stycznia do marca 2022 r. rejestracje samochodów z silnikami wysokoprężnymi w całej Unii Europejskiej spadły do poziomu 378 009 sztuk (-33,2 proc). W konsekwencji udział w rynku samochodów z silnikami Diesla zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie rynki UE poniosły znaczące straty, w tym cztery główne: Francja (-44,1 proc.), Włochy (-39,2 proc.), Hiszpania (-30,8 proc.) i Niemcy (-20,2 proc.).

Podobnie udział w rynku samochodów benzynowych znacznie się zmniejszył w I kwartale tego roku – z 40,8 proc. do 36,0 proc. Pomimo tego spadku samochody z takim rodzajem napędu nadal cieszyły się największą popularnością wśród europejskich konsumentów, którzy zarejestrowali ich 808 039 sztuk.

Auta z napędem elektrycznym (BEV)

W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedaż akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV) w UE wzrosła o 53,4 proc., osiągając łącznie 224 145 egzemplarzy. Wiele rynków Unii Europejskiej wygenerowało trzycyfrowy wzrost procentowy, największy przypadł w udziale Rumunii (+408,0 proc.). Spośród czterech głównych rynków w regionie największy wzrost odnotowała Hiszpania (+110,3 proc.), a następnie Francja (+42,7 proc.) i Niemcy (+29,3 proc.). Włochy były jedynym rynkiem UE, na którym liczba rejestracji aut czysto elektrycznych spadła (-14,9 proc.).

Hybrydy plug-in

Liczba rejestracji hybryd plug-in (PHEV) była mniejsza o 5,3 proc. w całej Unii Europejskiej w pierwszym kwartale roku. Mimo to PHEV nadal zwiększały swój ogólny udział w rynku ze względu na spadek sprzedaży samochodów benzynowych i wysokoprężnych. Wyniki segmentu hybryd plug-in różniły się na czterech kluczowych rynkach regionu: w Niemczech i Francji sprzedaż była mniejsza odpowiednio o 13,2 proc. i 6,1 proc. Natomiast Hiszpania i Włochy odnotowały spory wzrost liczby rejestracji (odpowiednio +46,3 proc. i +18,9 proc.).

Klasyczne hybrydy

Z 563 030 samochodami sprzedanymi od stycznia do marca br. (wzrost o 5,3 proc.), pojazdy hybrydowe (HEV) były najczęściej wybieranym rodzajem napędu po silniku benzynowym. Z wyjątkiem Włoch (-6,3 proc.) do pozytywnych wyników w regionie przyczyniły się wszystkie główne rynki.

Gaz ziemny i autogaz

Sprzedaż aut na gaz ziemny (NGV) w Unii Europejskiej nadal spadała i była w I kwartale mniejsza rok do roku o 56,0 proc. Natomiast pojazdy napędzane LPG odnotowały znaczny wzrost (+48,6 proc.), a w UE zarejestrowanych zostało 67 717 takich aut. Wzrost ten wynikał głównie z dwu-, a nawet trzycyfrowych wzrostów procentowych na wszystkich czterech kluczowych rynkach: w Niemczech (+287,7 proc.), Francji (+76,6 proc.), Hiszpanii (+41,5 proc.) i we Włoszech (+17,3).

Czytaj też:
Lider rynku aut używanych z rekordem sprzedaży. To przez rynkowy kryzys?

Źródło: ACEA, IBRM Samar