Ta branża dotąd odrzucała internet. Teraz się szybko cyfryzuje

Ta branża dotąd odrzucała internet. Teraz się szybko cyfryzuje

Salon samochodowy Inchcape
Salon samochodowy Inchcape Źródło:Inchcape Polska
Branża motoryzacyjna jest jedną z ostatnich, która pełną parą wkroczyła w erę cyfryzacji. Jeszcze do niedawna nikt nie wyobrażał sobie, że może sprzedać i kupić samochód, nie oglądając go na żywo, nie sprawdzając jak wygląda w środku, czy w końcu – nie odbywając jazdy testowej. Pandemia przyspieszyła jednak zmiany także w tym sektorze.

Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości jakie daje im internet. Co piąty uczestnik badania przeprowadzonego przez firmę Spotawheel deklaruje, że jest w stanie zdecydować się na zakup samochodu z drugiej ręki w sieci, bez wcześniejszego sprawdzenia pojazdu podczas jazdy próbnej. Tendencja ta jest także widoczna wśród osób, które chcą szybko i bezpiecznie sprzedać swój dotychczasowy pojazd. – Branża motoryzacyjna, jako dominująca w najnowszych rozwiązaniach technologicznych, powinna być również całkiem naturalnie liderem w wielokanałowym podejściu do rozwoju biznesu, obejmującym przekrojowo wszystkie możliwe kanały sprzedaży. Tymczasem tradycyjny model, opierający się na salonach, showroomach i rozbudowanych działach handlowych utrzymał się wśród dealerów samochodów dość długo, niemalże bez żadnej konkurencji ze strony świata cyfrowego. Sfera ta była do tej pory traktowana przez nasz sektor dość nieufnie, a strony internetowe służyły głównie jako mniej lub bardziej eleganckie wizytówki, bez żadnych funkcjonalności związanych z e-commerce – twierdzi Radosław Grzela, general manager Spotawheel w Polsce, firmy umożliwiającej sprzedaż i odkup samochodów w całości przez Internet.

Z giełdy do sieci

Jak przypominają przedstawiciele tej firmy, rynek pojazdów używanych ewoluował. Giełdy samochodowe, które były historycznie pierwszym punktem sprzedaży na rynku wtórnym w latach 90-tych musiały oddać nieco pola komisom. Kolejnym etapem rozwoju tego sektora były, dysponujące bardzo dużym kapitałem, grupy dealerskie pojazdów używanych. Żadna z nich jednak nie zbudowała dominującej pozycji, osiągając choćby 1 proc. udziału w rynku. Pandemia przyspieszyła zmiany w branży, kładąc większy nacisk na rozwój sprzedaży internetowej i przekonała Polaków do rozwiązań cyfrowych.

Wycofywanie się z analogowych rozwiązań

Nowocześni dealerzy samochodów używanych dysponują dziś narzędziami, dzięki którym klienci nie tylko bezpiecznie i szybko mogą znaleźć oraz kupić samochód, ale także z korzyścią sprzedać dotychczasowy pojazd. Analiza wskaźników i statystyk stron internetowych, pozwala sprzedawcom na bieżąco badać trendy i przewidywać, które modele zyskają największą popularność. – Biorąc pod uwagę te wskaźniki, a także takie czynniki jak rok produkcji, przebieg czy historia użytkowania auta, mogą oni także zagwarantować konkurencyjną cenę za samochód – przekonuje firma Spotawheel.

Czytaj też:
Już co czwarty samochód kupowany w Polsce jest autem z górnej półki

Źródło: Spotawheel