Park samochodów w Polsce jest coraz starszy. Wiadomo, jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość

Park samochodów w Polsce jest coraz starszy. Wiadomo, jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość

Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjne
Parking samochodowy, zdjęcie ilustracyjneŹródło:Shutterstock / Sinuswelle
Jeździmy coraz starszymi samochodami. Tak wynika z analizy najnowszej bazy Park samochodów osobowych wg stanu na koniec 2021 roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na koniec 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było 19,349 miliona samochodów osobowych. W ciągu roku park powiększył się o ponad 0,5 miliona aut. To rezultat dodatniego bilansu pomiędzy napływem i odpływem aut na przestrzeni ostatniego roku.

Auta jeżdżące minus „martwe dusze”

Jak wylicza Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, na dodatni wynik bilansu złożyło się ponad 850 tys. pierwszych rejestracji aut pochodzących z importu oraz blisko 450 tys. rejestracji nowych aut, co dało łącznie ponad 1,3 mln pierwszych rejestracji. W tym czasie nastąpiło jednak ponad 550 tys. wyrejestrowań, a kolejnych ponad 190 tys. aut uznano w CEPiK-u za tzw. martwe dusze, czyli pojazdy, które z dużym prawdopodobieństwem już zakończyły swój żywot, jednak przez właścicieli nie zostały dopełnione wymagane formalności. Podsumowując, samochodów na polskich drogach nadal przybywa.

Rośnie wiek aut. I będzie rósł

Niestety, ponieważ sprowadzamy coraz starsze auta, a tych nowych kupujemy znacznie mniej od czasu pandemii, rośnie średni wiek parku. Na koniec 2021 roku przekroczył 15,5 roku, co jest najwyższym wynikiem w historii. Biorąc jednak pod uwagę tegoroczne rejestracje, a także bijący kolejne rekordy wiekowe import, wszystko wskazuje na to, że park samochodów osobowych na koniec 2022 roku będzie jeszcze starszy.

Jak piszą autorzy opracowania, warto odnotować, że analiza danych pokazała, że w Polsce została wreszcie przekroczona granica 500 aut przypadających na 1 tys. mieszkańców.

Czytaj też:
Volkswagen wchodzi w paszczę lwa. Chce sprzedawać Amerykanom pick-upy i konkurować z Teslą i Fordem

Źródło: IBRM Samar, CEPiK