Program „Mój elektryk”. Powoli rysuje się obraz popularności dotacji wśród Polaków

Program „Mój elektryk”. Powoli rysuje się obraz popularności dotacji wśród Polaków

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 Źródło:VW
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy uczestnictwa spółki Volkswagen Financial Services w rządowym programie, Bank Ochrony Środowiska pozytywnie rozpatrzył 113 wniosków klientów, którzy otrzymali dotacje do zakupu aut na łączną kwotę ponad 3 mln zł.

Aż 94 proc. wniosków w programie „Mój elektryk” pochodzących od klientów VWFS została złożona przez firmy. Co drugie zgłoszenie dotyczyło samochodów w przedziale cenowym 220-280 tys. zł. Najpopularniejszymi modelami były: Skoda Enyaq (35 złożonych wniosków), Volkswagen ID.3 (34) oraz ID.4 (28). Wnioskujący najczęściej (90 proc.) otrzymywali dopłatę do elektryka w wysokości 27 tys. zł. Volkswagen Financial Services dołączył do programu „Mój elektryk” 16 listopada 2021 dzięki umowie o współpracy podpisanej z Bankiem Ochrony Środowiska.

Trzech liderów leasingu

Pod koniec kwietnia 2022 roku Bank Ochrony Środowiska informował, że w ciągu pół roku od uruchomienia dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu „Mój elektryk” pozytywnie rozpatrzono ponad 1000 wniosków. Łączna wartość przyznanych dotacji wyniosła wtedy ponad 33,7 mln zł. Według danych BOŚ najwięcej dotacji trafiło do spółek Arval Service Lease Polska, PKO Leasing i Volkswagen Financial Services. Wnioski złożone przez klientów tych firm stanowiły ponad 86 proc. wszystkich przyznanych dotacji.

Dwa rodzaje dopłat

Jak przypomina IBRM Samar, celem programu „Mój elektryk” jest dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych i wodorowych. Program zakłada dwie „ścieżki” – dotacje na zakup pojazdów obsługuje bezpośrednio Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), natomiast „ścieżka” leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska. Do końca kwietnia BOŚ zawarł umowy współpracy z 18 firmami leasingowymi.

Czytaj też:
Elon Musk: Volkswagen jest drugim co do wielkości graczem na rynku samochodów elektrycznych

Źródło: VWFS, IBRM Samar