Scenic Vision ma hybrydowy napęd elektryczno-wodorowy, który ma skrócić czas postoju związany z koniecznością doładowania samochodu, a jednocześnie zmniejszyć ślad węglowy, również samego akumulatora. Renault Scenic Vision ma zerową emisję w procesie produkcji i podczas jazdy, a jego ślad węglowy jest o 75 proc. mniejszy w porównaniu z klasycznym elektrycznym samochodem.
Samochód w 70 proc. wykonano z wtórnych materiałów, a 95 proc. jego składników, łącznie z akumulatorem, nadaje się do recyklingu. Pokładowe technologie Safety Coach umożliwiają zmniejszenie liczby wypadków drogowych nawet o 70 proc. i wprowadzają do bezpieczeństwa aspekt zdrowia użytkowników.
Design nadwozia zapowiada w 100 proc. elektryczny samochód, który zostanie zaprezentowany w 2024 roku. Będzie to samochód segmentu C, zaprojektowany do długich rodzinnych podróży, z zaletami, jakie zapewnia platforma CMF-EV.
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem o mocy 160 kW pochodzi bezpośrednio z nowego Mégane E-TECH Elektrycznego. Jest produkowany w fabryce Cléon (Francja) i nie zawiera żadnych komponentów wykonanych z metali ziem rzadkich.
Nowy rodzaj akumulatora
Nadający się do wtórnego wykorzystania i recyklingu akumulator o pojemności 40 kWh, który będzie produkowany od 2024 r. we Francji w zakładzie Gigafactory w kompleksie ElectriCity, jest dwukrotnie lżejszy i mniejszy, a w związku z tym także tańszy od akumulatorów trakcyjnych w porównywalnych samochodach elektrycznych. Jest on zasilany z ogniwa paliwowego o mocy 16 kW, które ułatwia jego doładowywanie podczas długich podróży.
Renault Scenic Vision jest zbudowany na nowej platformie, przystosowanej do pomieszczenia wszystkich elementów napędu: silnika, akumulatora trakcyjnego, ogniwa paliwowego i zbiornika wodoru. Umieszczenie silnika z tyłu, a tym samym uczynienie ze Scenica Vision samochodu tylnonapędowego, pozwoliło wygospodarować miejsce na zbiornik wodoru o pojemności 2,5 kg w przedniej części nadwozia. Ogniwo paliwowe jest zamontowane pod podłogą w tylnej części platformy, za akumulatorem trakcyjnym.
Hybrydowy, elektryczno-wodorowy napęd Renault Scenic Vision, zapewnia wszystkie zalety jazdy w trybie elektrycznym: natychmiastowe, dynamiczne przyspieszenia, cichą jazdę i brak drgań.
Ekoodpowiedzialny projekt
95 proc. materiałów wchodzących w skład tego koncepcyjnego modelu – łącznie z akumulatorem – nadaje się do recyklingu. Stało się to możliwe dzięki nowemu sposobowi projektowania, który nie skupia się już wyłącznie na samym pojeździe, lecz uwzględnia także niewykorzystane dotąd projekty i technologie. Wszystkie materiały nadwozia (stal, aluminium i tworzywa) nadają się do recyklingu po wycofaniu samochodu z eksploatacji. We wnętrzu wszystko zostało zaprojektowane w sposób ekoodpowiedzialny. Na przykład pianki, tkaniny i szwy siedzeń są wykonane z tego samego materiału, otrzymanego z poliestru pochodzącego w 100 proc. z odzysku i nadającego się do ponownego odzysku. Dają się z łatwością zdejmować z konstrukcji nośnych. Są bezbarwne i tym łatwiej nadają się do recyklingu.
Brak elementów skórzanych
W samochodzie koncepcyjnym Renault Scenic Vision nie ma w ogóle elementów skórzanych. Skórę zastąpiono tkaniną o niskim wskaźniku emisji, wykonaną z poliestru pochodzącego z recyklingu.
Lakier użyty do pokrycia dachu został uzyskany z pyłowych zanieczyszczeń powietrza miejskiego. Tkaniny obiciowe siedzeń są w kolorze białym ecru, nie zawierają zatem żadnych pigmentów, co znacząco ułatwia ich recykling.
Membrana ogniwa paliwowego jest wykonana w 100 proc. z platyny pochodzącej z recyklingu katalizatorów z samochodów spalinowych.
100 proc. miedzi użytej do produkcji akumulatorów i przewodów elektrycznych pochodzi z recyklingu samochodów i akumulatorów wycofanych z eksploatacji oraz odpadów produkcyjnych.
Renault Scenic Vision jest wyposażony w opony wykonane z materiałów ze zrównoważonych źródeł, zgodne z zaleceniami Globalnej Platformy na rzecz Zrównoważonego Kauczuku Naturalnego (GPSNR).
Specyfikacja techniczna
-
Długość: 4 490 mm
-
Szerokość: 1 900 mm
-
Wysokość: 1 590 mm
-
Rozstaw osi: 2 835 mm
-
Obręcze kół: 21 cali
-
Opony: 235/45 R21
-
Masa: 1 700 kg
-
Napęd: hybrydowy elektryczno-wodorowy
-
Silnik: synchroniczny silnik elektryczny 160 kW
-
Ogniwo paliwowe: 16 kW
-
Akumulator: 40 kWh
Czytaj też:
Sensacyjna decyzja Renault, związana z wojną. Francuzi sprzedają Ładę i cały swój biznes w Rosji
Renault Scénic Vision Concept