10 milionów samochodów i ani jednego wypadku. Co o tym zdecydowało?

10 milionów samochodów i ani jednego wypadku. Co o tym zdecydowało?

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2
Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2 Źródło: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się, że przez najdłuższy w Polsce tunel pod Ursynowem przejechało już 10 milionów samochodów. W tym czasie nie doszło do ani jednego wypadku.

Jak czytamy, kierowcy przyzwyczaili się już, że mają do dyspozycji cały odcinek drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa aż do węzła Lubelska wraz z 2,3-kilometrowym tunelem pod Ursynowem. GDDKiA dodaje jednak, że niestety nie wszyscy kierowcy przestrzegają przepisów prawa o ruchu drogowym. Dotyczy to na przykład przejazdu przez tunel samochodów przewożących materiały niebezpieczne. Dla nich obowiązuje bezwzględny zakaz.

Od grudnia ubiegłego roku, kiedy GDDKiA otworzyła ostatni fragment S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, trasę pokonało już prawie 10 mln pojazdów. Obecna statystyka nieco różni się od tej, którą Dyrekcja podawała w kwietniu br. Mianowicie minimalnie więcej kierowców jeździ w kierunku Poznania (ponad 5 milionów) niż w stronę Terespola (prawie 5 milionów).

Bezpieczeństwo i rozwaga pożądane

Dyrekcja przypomina, że podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Należy także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać.

W tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowano w tunelu żadnego wypadku.

Systemy czuwają, przetwarzają i na bieżąco reagują

W zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji, użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni (na skutek kolizji, wypadku lub prac drogowych). Systemy wykrywają też przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu.

Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej - na A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92 przed skrzyżowaniami z DK50.

Czytaj też:
Podczas ruchu zrobili sesję zdjęciową w tunelu pod Ursynowem. GDDKiA publikuje film

Źródło: GDDKiA