Fabryka w Emden to drugi po Zwickau zakład produkujący pojazdy elektryczne w Niemczech, dołączył on do chińskich fabryk w Anting i Foshan. Jeszcze w tym roku lista wydłuży się o obiekty w Chattanooga (USA) i Hanowerze. W efekcie moce produkcyjne fabryk Volkswagena sięgną 1,2 mln samochodów elektrycznych, opartych na platformie MEB rocznie.
Miliardowa inwestycja w Dolnej Saksonii
Przebudowa zatrudniającej 8000 pracowników fabryki w Emden pochłonęła ok. 1 mld euro. Emden jest pierwszym tak zaawansowanym technologicznie zakładem zajmującym się produkcją aut elektrycznych w Dolnej Saksonii. Grupa Volkswagen do 2026 roku zainwestuje w tym kraju związkowym łącznie ok. 21 mld euro i uczyni go niemieckim centrum elektromobilności.
Oprócz modelu ID.4, w Emden od przyszłego roku będzie produkowany jeszcze jeden model – AERO B. Ponadto jeszcze w tym roku w fabryce w Hanowerze rozpocznie się produkcja elektrycznego wcielenia kultowego Bulli – modelu ID. Buzz. W 2023 r. dołączy do tego grona zakład w Wolfsburgu, gdzie ruszy produkcja modelu ID.3, a kolejny pojazd elektryczny – Trinity – zjedzie z tamtejszej linii montażowej w 2026 r. Grupa inwestuje również w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, między innymi w dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych akumulatorów i silników elektrycznych, wykorzystywanych w platformie MEB. Zakład w Salzgitter będzie dalej rozbudowywany i stanie się europejskim centrum produkcji akumulatorów. Do 2026 roku inwestycje w Dolnej Saksonii sięgną łącznie 21 mld euro.
Wyszkoleni pracownicy
Maksymalna zdolność produkcyjna Emden zostanie osiągnięta pod koniec 2022 r. i wyniesie 800 aut dziennie. W ramach przebudowy zakładu powstały nowe hale produkcyjne i inne obiekty o łącznej powierzchni około 125 000 m2. Załoga w Emden stale podnosiła kwalifikacje podczas szkoleń przy linii produkcyjnej i online, korzystano także z wiedzy i doświadczenia pracowników zakładu w Zwickau. Ponad 400 pracowników z Emden na początku 2020 roku przeniesiono czasowo do Zwickau, aby mogli się oni jak najlepiej przygotować się do produkcji pojazdów elektrycznych w swoim zakładzie.
Czytaj też:
Ogórek nowych czasów wyceniony. Można zamawiać ID. Buzza i ID. Buzza Cargo