Nowy wskaźnik zasięgu w elektrykach Audi. Jaki obraz podróży daje?

Nowy wskaźnik zasięgu w elektrykach Audi. Jaki obraz podróży daje?

Audi z route plannerem
Audi z route plannerem Źródło:Audi
Temat zasięgu spędza sen z powiek właścicielom elektryków. Tymczasem bardziej precyzyjnie zasięg można określić dzięki asystentowi planowania trasy „e-tron route planner”.

Ustawowe cykle testowe - podstawa wskazań zasięgu - mogą służyć jedynie jako ogólne wytyczne dla planowania, ponieważ w praktyce na zasięg wpływa wiele parametrów. Oprócz czynników zewnętrznych, takich jak korki na drodze, topografia trasy czy temperatura zewnętrzna, ważną rolę odgrywają również czynniki specyficzne dla kierowcy, takie jak indywidualny styl jazdy czy korzystanie z funkcji zwiększających komfort.

Wskaźnik pozostałego zasięgu w elektrycznych modelach Audi e-tron uwzględnia wszystkie istotne parametry i przedstawia realistyczny obraz sytuacji. Ponadto asystent planowania trasy - „e-tron route planner” daje pewność, że wszelkie niezbędne przystanki na ładowanie podczas podróży będą idealnie zaplanowane. Planowanie trasy można konfigurować bezpośrednio z wnętrza samochodu lub przed wyjazdem, za pomocą wygodnej aplikacji myAudi.

Modele z całej gamy Audi e-tron dają kierowcy możliwość wyboru pomiędzy dwiema różnymi opcjami obliczania zasięgu - z lub bez użycia asystenta planowania trasy „route plannera”, będącego częścią systemu Audi Multi Media Interface (Audi MMI). W tym drugim przypadku, bez wsparcia technicznego ze strony systemu nawigacji i „route plannera”, obliczenia pozostałego zasięgu opierają się na ostatnich wartościach zużycia energii. System uwzględnia również styl jazdy kierowcy – to czy jeździ wyjątkowo sportowo, czy ekonomicznie. Wyizolowane czynniki specjalne, takie jak energochłonne manewry wymijania, są uśredniane, co zapewnia realistyczne obliczenia.

Oprócz danych dotyczących zużycia energii przez napęd i sieć pokładową, czyli odpowiednio: przez punkt dystrybucji energii i przez elektryczny układ nerwowy samochodu, w obliczeniach pozostałego zasięgu uwzględnia się również dane dotyczące zarządzania termicznego (ogrzewanie lub klimatyzacja) lub korzystania z dodatkowych funkcji zwiększających komfort, takich jak podgrzewanie foteli lub kierownicy. Pod uwagę brane są również: wybrany tryb jazdy, indywidualna konfiguracja samochodu, obciążenie i warunki klimatyczne. Natomiast bez dodatkowych danych z systemu asystenta planowania trasy, wskaźnik zasięgu odzwierciedla jedynie zużycie energii w niedalekiej przeszłości i prognozuje je na przyszłość.

Inteligentne algorytmy rozpoznają różnicę

W przypadku obliczania zasięgu na podstawie trasy, dane dotyczące aktualnego zużycia energii są uzupełniane o dodatkowe dane pochodzące z systemu „route plannera”, który jest dostępny we wszystkich modelach e-tron. Oznacza to, że system uwzględnia topografię terenu na zaplanowanej trasie, a także, do celów obliczeniowych, dzieli ją na odcinki. Do każdego etapu trasy przypisana jest następnie spodziewana prędkość jazdy. Podział na małe odcinki ułatwia bardzo precyzyjne obliczenia. Inne wykorzystywane parametry obejmują prawdopodobieństwo występowania autostrad oraz spodziewane zatory w ruchu. Ruch miejski, korki, ograniczenia prędkości i przejazdy głównymi drogami przelotowymi - wszystkie te czynniki mają istotny wpływ na obliczenia. W przeciwieństwie do retrospektywnego wyświetlania zasięgu, obliczenia oparte na rzeczywistym przebiegu drogi są w stanie od momentu rozpoczęcia podróży rozróżnić, czy jest to spokojna przejażdżka po wiejskich drogach ze średnią prędkością 80 km/h i letnią temperaturą, czy też podróż na urlop narciarski autostradami i krętymi drogami w mroźnym otoczeniu z włączonym pełnym ogrzewaniem.

Obliczenia bezpośrednio w samochodzie

Najważniejsze elementy analizy danych obejmują dynamiczną korektę pozostałego zasięgu, która uwzględnia zarówno czynniki zewnętrzne, jak i te związane z pojazdem. Czynniki zewnętrzne to dane o zatłoczeniu dróg zbierane w czasie rzeczywistym i bezpośrednio uwzględniane w obliczeniach.

Asystent planowania trasy – „route planner” w Audi e-tron to nowe oprogramowanie, które po raz pierwszy zastosowano w modelach elektrycznych z modułowym zestawem narzędzi infotainment MIB generacji 2+. Najnowsza, trzecia generacja modułowego zestawu narzędzi infotainment (MIB 3), montowana w samochodach marki Audi od roku 2020, zapewnia większą funkcjonalność systemu asystenta e-tron route planner, dysponującego dziesięciokrotnie większą mocą obliczeniową. Codzienną użyteczność zaawansowanego systemu planowania trasy dodatkowo zwiększa nowy algorytm: każdego dnia aktualizowane są dane dotyczące punktów ładowania i tras alternatywnych, zoptymalizowane pod kątem wymagań pojazdów elektrycznych. To jeszcze większe wsparcie dla kierowców. Przykłady codziennie aktualizowanych danych obejmują również szczegółowe informacje, takie jak opcje płatności i uwierzytelniania, dokładne dane operatora oraz wszelkie ograniczenia dostępu.

Czytaj też:
Robert Lewandowski w nowym superaucie. W czym tym razem został przyłapany „Lewy”?

Źródło: Audi