Grupa Hyundai Motor ogłosiła start pilotażowej usługi RoboRide, wykorzystującej elektryczny model Ioniq 5 do autonomicznego transportu pasażerów w dzielnicy Gangnam w Seulu, w Korei Południowej. Samochód będzie poruszał się samodzielnie, dzięki opracowanej przez grupę technologii autonomicznej jazdy 4 poziomu. Pilotażowy program RoboRide będzie pierwszą usługą transportową wykorzystującą taką technologię w Gangnam, w jednej z najbardziej zatłoczonych dzielnic w Seulu.
Pozwolenia od ministerstwa i... start!
Grupa uzyskała tymczasowe zezwolenie na wykorzystywanie technologii autonomicznej jazdy od koreańskiego Ministerstwa Gruntów, Infrastruktury i Transportu (MOLIT). Będzie współpracować z Jin Mobility, koreańskim startupem obsługującym opartą na sztucznej inteligencji (AI) platformę mobilności o nazwie „i.M”. Jin Mobility będzie odpowiedzialny za obsługę dwóch egzemplarzy Ioniq 5 RoboRide w swojej aplikacji i.M. Grupa planuje również rozszerzyć usługę pilotażową, jednocześnie rozwijając technologię autonomicznej jazdy z uwzględnieniem różnych warunków.
– W Hyundaiu opracowujemy technologię autonomicznej jazdy 4 poziomu w oparciu o wewnętrznie opracowane zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), których funkcjonalność i bezpieczeństwo są weryfikowane podczas masowej produkcji – powiedział Woongjun Jang, starszy wiceprezes i szef Centrum Autonomicznej Jazdy Hyundai Motor Group. – Spodziewamy się, że usługa pilotażowa RoboRide będzie ważnym punktem zwrotnym, który umożliwi nam internalizację technologii autonomicznej jazdy.
Komunikacja lista – samochód
Aby przygotować się na tak skomplikowane środowisko jazdy, Hyundai współpracował również z władzami miejskimi Seulu w celu stworzenia systemu, który może łączyć sygnalizację drogową z pojazdami autonomicznymi. Od 2019 roku zebrano również obfite dane dotyczące jazdy, testując systemy autonomicznej jazdy w rejonie Gangnam.
Hyundai dostarczy opracowany przez siebie system zdalnego wspomagania pojazdu, aby zapewnić bezpieczeństwo. System monitoruje stan jazdy autonomicznej i pojazdu, trasę oraz wspiera podróż za pomocą funkcji zdalnego wspomagania, takich jak zmiana pasa w warunkach, w których autonomiczna jazda nie jest możliwa. Pojazd RoboRide będzie dostrzegał, podejmował decyzje i kontrolował swój własny stan jazdy, podczas gdy kierowca, będący w aucie dla bezpieczeństwa, będzie interweniował tylko w ograniczonych warunkach.
Pilotażowa usługa RoboRide będzie działać w godzinach od 10 do 16, od poniedziałku do piątku, aby zminimalizować wszelkie możliwe niedogodności na drodze.
Czytaj też:
Autonomiczna taksówka na bazie samochodu roku 2022. Wiadomo, kiedy zacznie wozić ludzi?