Tuk-tuki w Indiach będą zasilane używanymi akumulatorami ze starych elektryków

Tuk-tuki w Indiach będą zasilane używanymi akumulatorami ze starych elektryków

Riksze skonstruowane z używanych akumulatorów samochodów elektrycznych
Riksze skonstruowane z używanych akumulatorów samochodów elektrycznych Źródło: Audi
Jest szansa na drugie życie dla wycofanych już z użycia akumulatorów samochodów elektrycznych: niemiecko-indyjski start-up Nunam, wprowadza na drogi Indii trzy elektryczne riksze. Są one zasilane zużytymi akumulatorami pochodzącymi z pojazdów testowych Audi E-tron.

Celem projektu jest zbadanie, w jaki sposób moduły akumulatorów wysokonapięciowych mogą być powtórnie wykorzystane po zakończeniu cyklu życia samochodu i w przypadku nadania im „drugiego życia” stać się opłacalnym rozwiązaniem. Projekt ma również na celu zwiększenie możliwości zatrudnienia, zwłaszcza dla kobiet w Indiach: elektryczne riksze, tzw. tuk-tuki, będą służyć przede wszystkim do przewożenia przez nie różnych towarów. Start-up non-profit z siedzibą w Berlinie
i w Bangalore, jest finansowany przez Fundację Środowiskową Audi – Audi Environmental Foundation. Nunam, we współpracy z zespołem szkoleniowym z zakładu Audi w Neckarsulm, opracował trzy pierwsze prototypy takich pojazdów.

Riksze skonstruowane z używanych akumulatorów samochodów elektrycznych

Ciche tuk-tuki już za rok

Elektryczne riksze – tuk-tuki – napędzane akumulatorami z odzysku, mają po raz pierwszy,
w ramach projektu pilotażowego, wyjechać na drogi Indii na początku 2023 roku. Zostaną udostępnione organizacji non-profit. Z w pełni elektrycznych riksz będą mogły korzystać przede wszystkim kobiety chcące transportować swoje towary do sprzedaży, tak by nie musieć korzystać z usług pośredników. Elektryczne tuk-tuki są zasilane przez moduły akumulatorów, które swoje pierwsze życie spędziły w Audi E-tronach. – Stare akumulatory są nadal bardzo wydajne - mówi współzałożyciel firmy Nunam, Prodip Chatterjee. – Odpowiednio wykorzystane akumulatory
z drugiej ręki mogą bardzo się przydać, pomagając ludziom w trudnej sytuacji życiowej uzyskać dochód i niezależność ekonomiczną, a wszystko to w zrównoważony sposób.

Riksze skonstruowane z używanych akumulatorów samochodów elektrycznych

Głównym celem start-upu jest opracowanie sposobów wykorzystania używanych akumulatorów jako systemów magazynowania energii, co pozwoli na wydłużenie ich żywotności i bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.

Ponowne użycie e-odpadów

Kierowcy riksz ładują swoje pojazdy przede wszystkim energią elektryczną z publicznej sieci energetycznej, która w Indiach ma wysoki udział energii pochodzącej z węgla. Firma Nunam ma rozwiązanie także dla tego problemu: e-riksze ładują się za pomocą energii z solarnych stacji ładowania. Panele słoneczne są umieszczone na dachach budynków lokalnych partnerów.
W ciągu dnia światło słoneczne ładuje akumulator pochodzący z E-trona, pełniący rolę magazynu buforowego. Wieczorem zaś energia jest przekazywana do riksz. Dzięki takiemu podejściu lokalna mobilność jest w znacznym stopniu wolna od emisji dwutlenku węgla. Rezultat: elektryczne tuk-tuki mogą być używane przez cały dzień, a wieczorem i w nocy mogą być ładowane ekologiczną energią. W Indiach, gdzie słońce świeci przez cały rok, umieszczenie paneli słonecznych na dachu nie stanowi żadnego problemu.ażonych rozwiązaniach technicznych, ukierunkowanych na przyszłość mobilności.

Riksze skonstruowane z używanych akumulatorów samochodów elektrycznychCzytaj też:
Goldman Sachs przewiduje, jak bedą wzrastać ceny baterii. Co z marzeniami o tanich elektrykach?