Dziwna nazwa, ale ważny samochód. Oto bZ4X – pierwszy pełny elektryk Toyoty

Dziwna nazwa, ale ważny samochód. Oto bZ4X – pierwszy pełny elektryk Toyoty

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X Źródło: Toyota
Toyota bZ4X to zupełnie nowy SUV średniej wielkości z bateryjnym napędem elektrycznym. Jest pierwszym modelem z nowej linii bateryjnych aut elektrycznych bZ – beyond Zero.

Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Pojazd został zaprojektowany od podstaw jako pierwszy model z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero). bZ4X wprowadza na rynek BEV możliwości terenowe prawdziwego SUV-a.

Galeria:
Toyota bZ4X

Nowa elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej i tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mmożliwości terenowe to efekt zastosowania systemu AWD z trybem X-MODE.

Bateria litowo-jonowa o pojemności 71,4 kWh jest złożona z 96 ogniw chłodzonych cieczą i nieustannie monitorowanych pod kątem nieprawidłowości i zużycia. Ma gwarancję fabryczną na 8 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Program Extended Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 miliona kilometrów pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii.

Toyota bZ4X

Zasięg samochodu w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km dla odmiany FWD i 470 km dla wersji AWD. Podłączenie do szybkiej ładowarki pozwala naładować baterię do 80 proc. w 30 minut, przy przeciętnej temperaturze powietrza. Początkowo samochód będzie dostępny z ładowarką pokładową o mocy 6,6 kW. Od końca 2022 roku w samochodach będą montowane ładowarki 11 kW, które zapewnią szybsze ładowanie.

Beyond Zero, nowa linia elektryków

Wraz z Toyotą bZ4X debiutuje linia Beyond Zero. W nazwie pierwszego modelu litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości), zaś za znakiem X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.

Toyota bZ4X

Wraz ze wzrostem tempa elektryfikacji, Toyota spodziewa się, że do 2025 roku będzie sprzedawać na świecie 5,5 miliona zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Do tego czasu w jej gamie znajdzie się 70 niskoemisyjnych modeli, w tym 15 pojazdów o zerowej emisji.

Według prognoz kierownictwa firmy do 2025 roku w Unii Europejskiej i innych krajach Europy Zachodniej zelektryfikowane pojazdy będą stanowić 90 proc. sprzedaży Toyoty, z czego co najmniej 10 proc. będą stanowiły auta bezemisyjne. Do końca dekady wartości te będą wynosić odpowiednio 100 proc. zelektryfikowanych samochodów, w tym 50 proc. aut z zerową emisją lub nawet więcej, jeśli pozwoli na to popyt i rozwój infrastruktury. Natomiast do 2035 roku celem Toyoty jest 100-procentowa eliminacja emisji CO2 z nowych pojazdów w Europie, a na wybranych rynkach nawet wcześniej.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X. Technologie

Toyota bZ4X jest pierwszym modelem stworzonym w oparciu o platformę zaprojektowaną z myślą o samochodach elektrycznych i do nich dostosowaną. Bazująca na filozofii e-TNGA platforma może być dopasowana do przyszłych modeli z linii bZ i została stworzona tak, by możliwa była produkcja na wielką skalę. Kluczowym elementem jest smukła bateria. Umieszczono ją pod podłogą i stanowi integralną część podwozia, dzięki czemu środek ciężkości jest nisko położony, balans mas pomiędzy przodem a tyłem jest idealny, a sztywność nadwozia wysoka.

Modułowa konstrukcja platformy e-TNGA oznacza, że może być ona z łatwością dostosowana do różnych typów pojazdów. Pozwala na zastosowanie baterii o różnych rozmiarach i mocy, a także daje możliwość, tak jak w przypadku bZ4X, zastosowania napędu na przód lub na cztery koła. Stałymi elementami są umiejscowienie przedniego oraz (jeśli stosowany) tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem kół przednich oraz szerokość zespołu baterii. Zmianom można poddawać rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu. Dzięki temu, korzystając z kombinacji modułów przedniego, centralnego i tylnego, można tworzyć samochody dostosowane do różnych preferencji klientów oraz wymogów projektantów.

Toyota bZ4X

Samochód ma bardzo duży rozstaw osi, który wynosi 2 850 mm, czyli o 160 mm więcej niż w modelu RAV4. Dzięki temu przestrzeń w kabinie jest duża, a bagażnik pojemny. Pasażerowie tylnej kanapy siedzą metr za przednimi fotelami, podłoga jest płaska, a przestrzeń na nogi porównywalna z autami o segment większymi.

Przestrzeń bagażową można łatwo dostosować do swoich potrzeb. Podłoga bagażnika jest podwójna, a umieszczenie jej w dolnym położeniu może dodać 71 mm wysokości, by ułatwić przewóz wyższych przedmiotów. Pojemność bagażnika wynosi 452 l z rozłożonymi tylnymi fotelami i podłogą w dolnym położeniu. To wystarczająco duża przestrzeń, by pomieścić trzy duże walizki o pojemności 82 l każda lub dwa rowery górskie. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40 i mają funkcję rozkładania. Pod podłogą bagażnika jest przestrzeń na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy, a także zmieści się tam roleta bagażnika.

Napędy: na przód i na cztery koła

Toyota bZ4X z napędem na przód ma silnik o mocy 150 kW, który wytwarza 204 KM i ma 266 Nm momentu obrotowego. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 160 km/h.

W Toyocie bZ4X z napędem na cztery koła zamontowano dwa silniki – przedni i tylny, każdy o mocy 80 kW. Łączna moc układu wynosi 218 KM, maksymalny moment obrotowy to 337 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,9 sekundy.

Napęd AWD z systemem XMODE

Nowy napęd na cztery koła Toyota opracowała we współpracy z Subaru, wykorzystując doświadczenia obu firm z tej dziedziny. bZ4X będzie pierwszym elektrycznym SUV-em o prawdziwych zdolnościach terenowych, jak zapewnia Toyota.

Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.

Toyota bZ4X

Dach z panelami fotowoltaicznymi

Toyota bZ4X może być wyposażona w opcjonalny dach z panelami fotowoltaicznymi. Pozwala ona na pobieranie energii ze słońca, która może wydłużyć zasięg lub zasilać urządzenia pokładowe poprzez jednostkę ECU zamontowaną pod tylnymi siedzeniami. Toyota szacuje, że w słonecznym klimacie wykorzystanie dachu solarnego pozwoli na przejechanie dodatkowych 1800 km w ciągu roku, czyli 11,7 km dziennie (to energia równa 140 cyklom ładowania telefonu).

Gdy samochód jest zaparkowany, a zapłon wyłączony, energia z dachu z panelami fotowoltaicznymi przekazywana jest do akumulatora trakcyjnego, zwiększając zasięg auta i pozwalając na wykorzystanie energii do innych celów. Gdy auto się porusza, energia z dachu solarnego służy do zasilania urządzeń pokładowych, a przez to zmniejsza obciążenie głównej baterii.

Źródło: Toyota
 0

Czytaj także