Firmy nie kupują, czy nie mają czego kupować? Sprzedaż samochodów użytkowych w UE wciąż na minusie

Firmy nie kupują, czy nie mają czego kupować? Sprzedaż samochodów użytkowych w UE wciąż na minusie

Ford Transit
Ford Transit Źródło: Ford
Złe wiadomości płyną z unijnych rynków. Po pięciu miesiącach roku statystyki sprzedaży pojazdów użytkowych są wciąż na fatalnym poziomie.

W ciągu ostatnich pięciu miesięcy 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej spadła o 19,8 proc. Jest to jedenasty miesiąc spadku z rzędu. Po raz pierwszy od początku roku pozytywny, skumulowany wynik rejestracji od stycznia do maja, odnotowano w segmencie nowych średnich i ciężkich autobusów i autokarów – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

W maju 2022 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 136 410 nowych pojazdów użytkowych, 17,7 proc. mniej (r/r). Samochody ciężarowe i autobusy odnotowały wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Spadek sprzedaży samochodów dostawczych negatywnie wpłynął na ogólne wyniki. Wszystkie kluczowe rynki UE odnotowały dwucyfrowe straty, a cztery poniosły znaczne straty, przyczyniając się do spadku w regionie: Hiszpania (-29,3 proc.), Niemcy (-19,5 proc.), Francja (-16,8 proc.) i Włochy (-11,1 proc.). Wynik Polski to 8 365 zarejestrowanych pojazdów, o 10,8 proc. mniej.

Od stycznia do maja 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE spadła o 19,8 proc. do 673 095 egzemplarzy. Znaczne spadki rejestracji w marcu i kwietniu wpłynęły na skumulowane rezultaty. Trzy z czterech największych rynków regionu odnotowały dwucyfrowe spadki. Największy miała Hiszpania (-31,2 proc.), następnie Francja (-22,3 proc.) i Niemcy (-17,1 proc.). Włochy poniosły mniejszą stratę (-8,2 proc.). W tym okresie, według danych ACEA, w Polsce zarejestrowane zostały 39 402 nowe samochody użytkowe, o 13,2 proc. mniej w zestawieniu z takim samym okresem minionego roku.

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Według danych Stowarzyszenia, majowe rejestracje nowych samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 22,1 proc., co daje łącznie 108 355 sztuk. Negatywne wyniki w całym regionie znalazły odzwierciedlenie na czterech głównych rynkach: Hiszpanii (-32,6 proc.), Niemczech (-23,8 proc.), Francji (-19,7 proc.) i we Włoszech (-13,5 proc.). W Polsce w tym miesiącu wydziały komunikacji zarejestrowały 5 302 pojazdy, o 17,1 proc. mniej w relacji do maja ubiegłego roku.

Od stycznia do maja br. sprzedaż lekkich samochodów dostawczych w UE spadła o 23,2 proc. do 538 444 sztuk. Większość europejskich rynków odnotowała w omawianym okresie spadki, a dodatnie wyniki zaobserwowano jedynie na Cyprze (+15,2 proc.), Łotwie (+6,7 proc.) i na Słowacji (+0,2 proc.). Cztery główne rynku skurczyły się, przy czym największy spadek stał się udziałem Hiszpanii (-36,1 proc.). Według danych ACEA do końca maja w naszym kraju zarejestrowano 26 046 egzemplarzy nowych samochodów dostawczych, o 17 proc. mniej niż przed rokiem.

Polska też ze spadkami

Dla porównania, według analiz IBRM Samar opartych na danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2022 roku zarejestrowano w Polsce 5 302 samochody dostawcze o 8,65 proc. więcej niż w kwietniu 2022 roku. Od stycznia do maja 2022 roku wpisano do baz danych w Polsce 26 034 samochody dostawcze, o 17,02 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Czytaj też:
W tej branży Polska jest w czołówce. Liczba miejsc pracy rośnie

Źródło: IBRM Samar, ACEA