Czterodrzwiowy Bronco z napędem na obie osie będzie dostępny w limitowanej liczbie egzemplarzy na wybranych rynkach europejskich z ruchem prawostronnym przed końcem 2023 roku.
Wystrój wnętrza i stylistyka nadwozia nawiązują między innymi do stylu pierwszego Bronco z 1966 roku, surowego charakteru wytrzymałych pick-upów Serii F, przeznaczonych na rynek amerykański oraz osiągów Forda Mustanga.
Bronco w USA zyskał miano G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain) – modelu, który porusza się w każdym terenie dzięki zaawansowanemu układowi napędu na cztery koła i innowacyjnym systemom ułatwiającym pokonywanie bezdroży, takim jak Trail Control i aż siedem trybów jazdy.
W Bronco zastosowano nowe rozwiązania, takie jak zdejmowane panele, zintegrowane punkty montażowe do akcesoriów oraz standardowe materiały ułatwiające utrzymanie wnętrza w czystości. Nabywcy Bronco mogą wybierać z gamy autoryzowanych przez Forda akcesoriów, z których wszystkie zostały zaprojektowane z myślą o bezproblemowym montażu i indywidualizacji.
Odrodzenie legendy
Zespół projektowy rozpoczął prace nad Bronco od czystej kartki papieru i wykonania cyfrowego, pełnowymiarowego skanu modelu pierwszej generacji. Celem było zachowanie proporcji i natychmiast rozpoznawalnej bryły, które pozostały kluczowymi elementami nowego projektu. Krótkie zwisy, wyraziste linie i funkcjonalne detale nadają Bronco wygląd solidnego pojazdu, znającego swoje przeznaczenie.
Przednia część pojazdu wyróżnia się charakterystyczną kratą wlotu powietrza do chłodnicy, rozciągającą się na całą szerokość, okrągłymi reflektorami i unikatowymi emblematami. Kwadratowe panele poszycia nadwozia są zaprojektowane tak, aby łatwiej było obserwować narożniki karoserii SUV-a, a tym samym pewniej manewrować podczas przepraw w trudnych warunkach terenowych.
Bronco jest wyposażony również wiele prostych, takich jak przykręcane plastikowe nadkola i specjalne punkty odniesienia – podniesione sekcje na przednich narożnikach karoserii, pomagające określić podczas manewrowania, gdzie kończy się samochód, które mogą być używane jako zaczepy mocujące do akcesoriów, mogące udźwignąć do 68 kg. Ułatwia to transport większych przedmiotów, takich jak kajaki.
W Bronco można zdemontować dach, który dla podniesienia komfortu akustycznego w podróży wykończony jest specjalną tłumiącą podsufitką. Hardtop jest dzielony na cztery moduły, z których na dwa przednie przygotowano specjalne pokrowce, aby ułatwić elastyczne kształtowanie przestrzeni kabiny. Możliwy jest pełny demontaż wszystkich drzwi – kierowca może to zrobić własnymi siłami, za pomocą jednego narzędzia i w ciągu ośmiu minut.
Pozbawione ramek okna obniżają wagę całych drzwi, dzięki czemu są one na tyle lekkie, aby mógł je zdemontować niemal każdy, niezależnie od siły i postury. W Bronco zaprojektowano specjalne pokrowce do bezpiecznego przewożenia drzwi, zanim przyjdzie czas na ponowny montaż. Zespół projektowy przewidział też miejsce montażu lusterek zewnętrznych przed słupkiem A, dzięki czemu nie zmienia się ich rola i ustawienie po zdjęciu drzwi.
Bronco ma też kilka innych elementów – między innymi kratę chłodnicy i przedni zderzak – które można zdemontować lub zamienić na alternatywne wersje, dzięki czemu kierowca ma możliwość dostosowania samochodu do różnych warunków, a także poprawienia jego parametrów terenowych. Plastikowe poszerzone nadkola są zaprojektowane tak, aby w przypadku kolizji z przeszkodami w warunkach terenowych oddzielały się bez uszkodzeń i aby ułatwiały jak najszybszą wymianę.
Technologia terenowa
Pierwszy Bronco wypracował sobie przydomek G.O.A.T. Nowa generacja nie ustępuje mu w trudnym terenie. Inteligentne rozwiązania techniczne sterujące układem napędowym Bronco, pozwalają korzystać z jazdy w terenie zarówno początkującym, jak i doświadczonym fanom off-roadu.
Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System, który ułatwia kierowcom wybór stosownego trybu, pozwalającego najlepiej korzystać z możliwości samochodu w warunkach jakie zastał na drodze. Oprócz trybów drogowych, takich jak Normal, Eco, Sport i Slippery i specjalnego trybu G.O.A.T., tryby off-road obejmują Mud/Ruts, Sand i czerpiący inspirację z wyścigów terenowych tryb Baja. Każdy z trybów dobiera własną charakterystykę pracy przepustnicy, momenty zmiany przełożeń skrzyni biegów i reakcję układu kierowniczego, dostosowując je do warunków, w których porusza się Bronco.
Bronco jest dostępny z dwubiegową elektroniczną skrzynią rozdzielczą lub dwubiegową elektromechaniczną skrzynią rozdzielczą z trybem automatycznym, pozwalającym na płynne przełączanie systemu między napędem na dwa i cztery koła w zależności od warunków. Blokada tylnego mechanizmu różnicowego jest wyposażeniem standardowym, natomiast w wyposażeniu dodatkowym są blokada przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania drążka stabilizatora przedniego zawieszenia, które zapewniają maksymalne wykrzyżowanie i skok koła w trudnych warunkach terenowych.
Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw specjalnych systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne monitorowanie możliwości pojazdu. Trail Control działa podobnie jak tempomat. Kierowca może określić dowolną prędkość do 31 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem, utrzymując wybraną prędkość, podczas gdy kierowca koncentruje się na kierowaniu w trudnym terenie.
Funkcja Trail Turn Assist korzysta z układu hamulcowego, który zarządza wektorowaniem momentu obrotowego, aby w ciasnych przestrzeniach w terenie zmniejszyć promień skrętu nawet o 40 proc. podczas gdy Trail One-Pedal Drive pozwala przyspieszać i hamować używając tylko pedału przyspieszenia, dzięki czemu łatwiej kontrolować prędkość podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują AdvanceTrac odpowiadający za kontrolę stabilności toczenia oraz kontrolę znoszenia holowanej przyczepy.
Stworzony do odważnej jazdy
Pod poszyciem Bronco znajduje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości, z siedmioma poprzecznymi elementami konstrukcyjnymi. Bronco jest wyposażony w zawieszenie terenowe o wysokich parametrach pracy (HOSS), które składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 procent w porównaniu z konstrukcjami z pełnymi osiami, a także poprawia komfort jazdy i stały kontakt z nawierzchnią. Z tyłu standardową konfigurację stanowi pięciowahaczowe zawieszenie, pełna oś z modyfikowalnymi sprężynami o długim skoku i wytrzymałymi amortyzatorami. 17- i 18-calowe felgi aluminiowe dostępne w ofercie, są wyposażone w opony terenowe.
Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę przednią, a także płyty ochronne silnika, skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej i zbiornika paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie, na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu, natomiast antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości stanowi miejsce montażu zintegrowanych bocznych poduszek kurtynowych.
Bronco został zbudowany z myślą o warunkach terenowych, ale ma też wyposażenie poprawiające komfort. Ma 8-calowy zestaw wskaźników TFT, który współpracuje z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system komunikacji i rozrywki najnowszej generacji SYNC 4. Ten korzysta z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Power-Up, które dbają o utrzymanie funkcjonalności systemów przez czas użytkowania pojazdu.
Czytaj też:
Promocja na przeglądy dla posiadaczy 4-letnich lub starszych modeli Forda
Ford Bronco