Tym autem Volkswagen chce pokonać konkurencję. Jest nowy Amarok

Tym autem Volkswagen chce pokonać konkurencję. Jest nowy Amarok

Volkswagen Amarok
Volkswagen AmarokŹródło:VSD
Volkswagen Samochody Dostawcze pokazał nowego Amaroka. To samochód mogący być i terenówką i autem szosowym. Został zaprojektowany i skonstruowany w Niemczech i w Australii, a jego produkcja odbywać się będzie w RPA.

Amarok to pick-up klasy premium zbudowany został z myślą o klientach z Australii i Nowej Zelandii, krajów Afryki, Bliskiego Wschodu i Europy. Wiele jego cech, ponad 20 nowych systemów wspomagających kierowcę, mobilne usługi online, silniki, dwie techniki napędu na wszystkie koła, „szyte na miarę” akcesoria i wyraźne DNA designu, sprawiają, że według Volkswagena Amarok jest jednym z najbardziej wszechstronnych i pick-upów na świecie. Nowy Amarok na pierwszych rynkach sprzedaży pojawi się pod koniec tego roku. W Polsce wprowadzenie na rynek planowane jest w maju 2023 r.

Kolejna generacja Amaroka ma nowe rozwiązania stylistyczne. Wyrazisty jest przód nowego pick-upa, który dostępny będzie w wariantach wyposażenia "Amarok", "Life" i "Style" oraz w topowych wersjach "PanAmericana" (stylizowana na wersję off-road) i "Aventura" (wersja ekskluzywna).

Nowy Amarok dostępny będzie na rynku z czterodrzwiową kabiną podwójną (DoubleCab) i z dwudrzwiową kabiną pojedynczą (SingleCab). W sylwetce najbardziej rzucają się w oczy nadkola, które w obu wersjach nadwozia jak dotychczas są półokrągłe. Auto ma 21-calowe koła ze stopów metali lekkich, a krawędzie nadkoli są wykończone tworzywem sztucznym.

Duży rozstaw osi poprawia proporcje i właściwości terenowe pojazdu

Mając 5350 mm długości, nowy Amarok jest o 96 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wynoszący 3270 mm oznacza wzrost o 173 mm. Zapewnia to więcej miejsca, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń podwójnej kabiny. Rozstaw osi wzrósł znacznie bardziej niż długość całkowita. Dzięki temu skróciły się zwisy nadwozia. Efektem są lepsze właściwości terenowe z większym kątem natarcia. Zdolności terenowe Amaroka, który na wielu rynkach będzie standardowo wyposażony w napęd na cztery koła, zostały również zwiększone dzięki znacznie większej głębokości brodzenia. Poprzednio było to 500 mm, teraz jest to 800 mm.

Najwyższej jakości wnętrze Volkswagena

We wnętrzu gama wyświetlaczy obejmuje cyfrowe instrumenty o przekątnej 8,0 cali ("Digital Cockpit", w wersjach od "Style" wzwyż w pełni cyfrowe, o przekątnej 12,0 cali) oraz ekran dotykowy o formacie tabletu (10,0 cali, od wersji "Style" wzwyż standardowo 12,0 cali), z poziomu którego obsługuje się systemy infotainment. Za pomocą fizycznych przycisków steruje się głośnością systemu infotainment i ustawieniami napędu na wszystkie koła. W zależności od wariantu wyposażenia, elementy te wykończone są aluminium.

Jest też system nagłośnienia firmy Harman Kardon standardowo montowany w Amaroku PanAmericana i Aventura, a w pozostałych liniach wyposażenia dostępny jako opcja. System ten stosowany jest wyłącznie w Amaroku. W Amaroku PanAmericana i Aventura standardem jest również deska rozdzielcza wykończona skórą z kontrastowymi szwami. Kierowca i pasażer z przodu nowego Amaroka siedzą na na nowo zaprojektowanych fotelach, które w wyższych wersjach wyposażenia mogą być elektrycznie regulowane w wielu płaszczyznach. Fotele w wersji Style mają standardowo obicia ArtVelours, natomiast w Amaroku PanAmericana i Aventura Volkswagen Samochody Dostawcze używa skóry.

Dużo miejsca w przestrzeni ładunkowej: nawet 1,16 tony ładunku

Podobnie jak w poprzednim modelu, w skrzyni ładunkowej pomiędzy nadkolami jest wystarczająco miejsca na ustawioną w poprzek europaletę. W wersji z pojedynczą kabiną można załadować dwie ustawione w ten sposób europalety. Ładunek jest mocowany za pomocą punktów na skrzyni ładunkowej, z których każdy może przyjąć obciążenie do 500 kg. Maksymalna ładowność Amaroka wzrosła z 1 tony do 1,16 tony. Skrzynia ładunkowa może być zabezpieczona elektrycznie sterowaną roletą. Roleta jest otwierana i zamykana z samej skrzyni ładunkowej, z wnętrza pojazdu lub zdalnie, za pomocą kluczyka samochodowego.

Nowa gama akcesoriów

Statyczna ładowność dachu wynosi 350 kg, jest wystarczająca na przykład dla ustawienia na nim czteroosobowego namiotu dachowego, który będzie dostępny jako wyposażenie dodatkowe. Zarówno w wersji fabrycznej, jak i w ofercie akcesoriów dostępne będą takie elementy jak aluminiowe felgi o rozmiarze do 21 cali, opony terenowe (do 18 cali) oraz szeroki wybór mocowań przyczepy. Kolejne elementy wyposażenia skrzyni ładunkowej to uchwyt na rowery, wielofunkcyjny system nośny, ręcznie sterowana wersja rolety przestrzeni ładunkowej oraz zróżnicowana gama listew stylistycznych. Po raz kolejny pojawi się hardtop dla skrzyni ładunkowej, dzięki któremu pick-up przekształci się w SUV-a o ładowności samochodu dostawczego. Natomiast właściwości terenowe można bardziej zoptymalizować dzięki osłonie rurowej przodu, elementom ochrony podwozia, podwoziu terenowemu, zaczepom oczkowym do holowania oraz snorkelowi przymocowanemu po zewnętrznej stronie do lewego słupka A, służącemu do zaopatrywania silnika w świeże powietrze podczas jazdy przez wodę.

Pięć turbodoładowanych jednostek napędowych

Dla nowego Amaroka opracowano cztery turbodoładowane silniki wysokoprężne (TDI) i jeden turbodoładowany silnik benzynowy (TSI). Na rynku afrykańskim – dla przykładu – oferowany będzie silnik w podstawowej specyfikacji: czterocylindrowy, 2,0-litrowy TDI o mocy 110 kW (150 KM). Kolejnym silnikiem oferowanym na wielu rynkach świata jest 2,0-litrowy, czterocylindrowy TDI o mocy 125 kW (170 KM). Jako trzeci poziom Volkswagen Samochody Dostawcze będzie oferował czterocylindrową jednostkę TDI o pojemności 2,0 litrów z doładowaniem bi-turbo; rozwija ona - zależnie od rynku - 150 kW (204 KM) lub 154 kW (209 KM). Topową propozycją napędu TDI jest 3,0-litrowy V6. Zapewnia on moc 177 kW (241 KM) lub 184 kW (250 KM) – również w zależności od rynku. Specjalnie dla rynków tradycyjnych silników benzynowych zaprojektowano 2,3-litrowy silnik iskrowy z turbodoładowaniem, o mocy 222 kW (302 KM).

Nowa, 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów i systemy napędu na cztery koła 4MOTION

Wszystkie wersje Amaroka od wariantu o mocy 154 kW (209 KM), będą standardowo wyposażone w nową 10-biegową automatyczną skrzynię biegów obsługiwaną za pomocą elektronicznego przełącznika trybu jazdy (by wire). W wersji o mocy 150 kW (204 KM) ta automatyczna skrzynia biegów będzie dostępna jako opcja. Nowa 10-biegowa przekładnia zastępuje 8-biegową automatyczną skrzynię biegów z poprzedniego modelu. Ponadto, dla różnych silników, dostępne będą 6-biegowe skrzynie automatyczne oraz 6- lub 5-biegowe skrzynie manualne.

Na wiele rynków Amarok będzie dostarczany z seryjnie montowanym napędem na cztery koła (4MOTION). W zależności od regionu i wersji silnikowej dostępne będą dwa różne systemy 4MOTION: z selektywnym napędem na cztery koła oraz ze stałym napędem na cztery koła.

Ponad 20 nowych systemów wsparcia kierowcy

Kierowcę Amaroka wspomaga sześć różnych profili jazdy (Drive Modes). Prowadzenie nowego Amaroka ułatwiają także systemy wspomagania. Ponad 20 z tych systemów - na przykład ACC+ Adaptive Cruise Control (uwzględnia znaki drogowe w automatycznej regulacji prędkości jazdy poprzez skanowanie obrazu z kamery) oraz "IQ.LIGHT - matrycowe reflektory LED" - to nowości w Amaroku.

Czytaj też:
Gigantyczna inwestycja Audi. Powstanie największa fabryka samochodów marki

Galeria:
Volkswagen Amarok
Źródło: VSD