Jak czytamy, Krajowa Administracja Skarbowa zdecydowała, by od 1 lipca 2022 roku na czas nieokreślony została wstrzymana możliwość zasilania salda konta przedpłaconego w e-Toll wszystkimi rodzajami kart flotowych (paliwowych). Zostało to spowodowane problemami technicznymi systemu opłat drogowych. Jak się okazuje, nadal możliwe jest natomiast doładowanie wspomnianego konta kartami kredytowymi.
IBRM Samar postanowił wyjaśnić sytuację i skierował kilka pytań do operatora systemu e-Toll, czyli do Krajowej Administracji Skarbowej. Instytut spytał czy rzeczywiście są to tylko problemy techniczne i kto odpowiada za ich wyeliminowanie? Chciał się też dowiedzieć, kiedy spodziewane jest przywrócenie możliwości korzystania z kart flotowych? IBRM Samar interesowała także odpowiedź na pytanie: jaka jest skala problemu, to znaczy jak duży jest udział kart flotowych w usługach e-Toll? I jak czytamy na koniec: czy brak możliwości zasilania salda konta przedpłaconego w e-Toll kartami flotowymi rodzi skutki finansowe dla firm? A jeśli tak, to jak duże?
Zmiana modelu współpracy
Jak informuje Instytut, odpowiedzi na pytania wysłane 11 lipca nadeszły szybko, bo 13 lipca, choć nie wszystkie kwestie zostały wyjaśnione. Na wstępie KAS przypomniała, że na mocy znowelizowanej 15 kwietnia 2021 r. ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, szef KAS został zobowiązany do zmiany modelu współpracy z dostawcami kart flotowych, umożliwiającymi wnoszenie opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą przy pomocy tychże kart. „Model współpracy pośredniej, tj. z udziałem przedsiębiorcy, z którym zawarto umowę o świadczenie usługi pośredniej obsługi klienta Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS w trybie udzielenia zamówienia publicznego, został 1 lipca 2022 r. zastąpiony modelem współpracy bezpośredniej z dostawcami kart flotowych” – poinformował Instytut Wydział Prasowy, Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.
Jak dalej poinformowały służby prasowe MF i KAS: od lipca 2022 roku dostawca kart flotowych zainteresowany współpracą z KAS „po przejściu z wynikiem pozytywnym testów integracyjnych swojego systemu teleinformatycznego z Systemem Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oraz wniesieniu zabezpieczenia – może zawrzeć umowę z Szefem KAS (art. 13 iba ust. 6 ustawy o drogach publicznych)”.
Jest możliwość korzystania z kart
Krajowa Administracja Skarbowa podkreśliła, że zapewniła dalszą możliwość korzystania z kart flotowych poprzez podpisanie umów z ich dostawcami. Od 1 lipca 2022 roku są nimi: DKV, UTA, Shell Card, BP/Aral, Circle K, MSTS, EuroWAG, AS24, LogPay, Mercedes Card, E100, Plose, AutoPay oraz Orlen. „W związku z opisaną zmianą zmienił się zakres usług dostępnych dla użytkowników kart flotowych. Od 1 lipca 2022 roku jest dostępna możliwość wnoszenia opłaty elektronicznej z wykorzystaniem karty flotowej jako zabezpieczenia (wnoszenie opłat w trybie z odroczoną płatnością, tzw. postpaid)” – czytamy w mailu nadesłanym do Instytutu przez służby prasowe MF i KAS.
Biuro prasowe poinformowało ponadto o planowanych dalszych działaniach związanych z wykorzystaniem kart flotowych w systemie e-Toll. Wśród nich wymieniono: uruchomienie możliwości wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaconym przy pomocy karty flotowej (tzw. prepaid) oraz uruchomienie możliwości zakupu biletu autostradowego przy pomocy karty flotowej. Uruchomienie wskazanych, dodatkowych funkcji planowane jest jeszcze w 2022 r.
Czytaj też:
Na wakacje autostradami? Nie zapomnij o formalnościach, inaczej mogą czekać cię przykre konsekwencje