Produkcja w fabryce w Tychach spada. Ale wkrótce ma być dużo lepiej

Produkcja w fabryce w Tychach spada. Ale wkrótce ma być dużo lepiej

Fabryka Fiata w Tychach
Fabryka Fiata w Tychach Źródło: FCA
Fabryce samochodów w Tychach wciąż brakuje półprzewodników. Presja dotyczy także rosnących cen surowców i energii. Problemy te pogłębił konflikt na Ukrainie, co znalazło odzwierciedlenie w malejącej w I półroczu produkcji. Jak będzie wyglądać najbliższa przyszłość?

O sytuacji i statystykach fabryki FCA w Tychach obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy w podsumowaniu fabryka FCA Poland w Tychach wyprodukowała w I półroczu 2022 roku 77 038 samochodów, o 27 693 sztuki mniej niż do końca czerwca roku 2021. Od stycznia do czerwca 2022 roku z taśm produkcyjnych zakładu na Śląsku zjechało 50 325 egzemplarzy Fiata 500 wobec 66 956 sztuk w takim samym okresie ubiegłego roku. Tegoroczny wynik Abarha 595 po pierwszym półroczu to 6 509 sztuk (10 204 w 2021 roku). Spadek liczby wyprodukowanych aut zanotowała także Lancia Ypsilon. Od stycznia do czerwca 2022 roku z fabryki należącej do koncernu Stellantis wyjechało 20 204 egzemplarzy tego modelu (mniej o 7 367 egz.).

Wielka zmiana w motoryzacji

IBRM Samar cytuje Rafała Grzaneckiego, rzecznika FCA Poland: – Przyzwyczailiśmy się, że popyt na miejskie samochody z Tychów nie poddaje się tradycyjnym rynkowym trendom cyklu życia produktu. Wielkość produkcji modeli Seicento i Panda II była praktycznie stała przez cały, wieloletni okres ich wytwarzania. Podobnie sprawa ma się z modelem Fiat 500. Niemniej ostatnie dwa lata zmieniły świat motoryzacji, jaki znaliśmy od dekad. Najpierw wpływ wywarł COVID-19, a obecnie to ciągłe trudności z dostępem do komponentów determinują wielkość produkcji, a nie zamówienia klientów – tych fabryka w Tychach ma w portfolio tysiące – mówi Rafał Grzanecki.

Trzy nowe modele tchną życie w Tychy

Wkrótce w Tychach zaczną być montowane trzy nowe modele aut marek Jeep, Alfa Romeo i Fiat. Na jakim etapie są przygotowania do uruchomienia produkcji? – Jeśli chodzi o Jeepa, przygotowania idą pełną parą. Pierwsze nadwozia już zjeżdżają z docelowej linii montażu. W tym roku zgodnie z planem planujemy rozpoczęcie regularnej, seryjnej produkcji – przypomina Rafał Grzanecki. Jak deklaruje w rozmowie z IBRM Samar, prace nad uruchomieniem modeli B-SUV dla marek Fiat i Alfa Romeo również przebiegają zgodnie z planem: – Z oczywistych powodów nie możemy za dużo mówić o samochodach przed premierą, ale cieszymy się, że plan uruchomienia trzech modeli przebiega dynamicznie.

Czytaj też:
Duży spadek produkcji aut w Polsce. Czy będzie to miało wpływ na pracowników?

Źródło: IBRM Samar