5 mitów, które najczęściej mówi się o elektrykach. Ile w nich prawdy?

5 mitów, które najczęściej mówi się o elektrykach. Ile w nich prawdy?

Ładowanie samochodu elektrycznego
Ładowanie samochodu elektrycznego Źródło: Mercedes-Benz
Czy samochód elektryczny to rozwiązanie tylko dla singli, którzy nie odbywają dłuższych podróży? I czy faktycznie należy obawiać się nagłego rozładowania jego baterii? Weryfikujemy mity, a pomaga nam w tym nie lada ekspert.

Mity dotyczące jeżdżenia elektrycznymi autami weryfikujemy z pomocą Adama Dutkowskiego z Vans Mercedes-Benz i zarazem doświadczonego użytkownika samochodu elektrycznego. Przejechał elektrykiem już ponad 25 tys. km, zatem wie, co jest prawdą, a co powtarzanym stereotypem.

Mit 1: Samochodem elektrycznym nie można jechać w dłuższą trasę

Zasięg samochodu elektrycznego po jednym, pełnym naładowaniu baterii to od 200 do 400 km, w zależności od modelu auta czy jego załadunku. Wpływ na to ma także styl prowadzenia, który z kolei determinowany jest m.in. przez temperaturę zewnętrzną. Nadal jednak jest to wartość wielokrotnie przewyższająca odległości, jakie przeciętna polska rodzina pokonuje na co dzień. W przypadku dłuższych tras, technologie, w które wyposażone są na ogół samochody napędzane prądem, znacząco pomagają kierowcy planować drogę tak, by w odpowiednim momencie miał on możliwość doładowania baterii i pojechania w dalszą trasę.

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nie jest wprawdzie tak rozwinięta, jak na zachodzie Europy, ale ta sytuacja dynamiczne się zmienia, a najbliższe prognozy dotyczące intensywnego rozwoju publicznych ładowarek są bardzo obiecujące. Ten fakt oraz wytrzymałość baterii w elektrykach to dwie składowe, dzięki którym nie powinniśmy mieć obaw o możliwości swobodnego poruszania się samochodem elektrycznym.

Mit 2: Auto elektryczne sprawdza się tylko u singli

Wizerunek samochodu elektrycznego jako małego pojazdu dla jednej osoby już dawno odszedł do lamusa, bo w ofercie dealerów samochodowych można znaleźć także dużo większe auta. Są elektryczne vany dla rodzin, które w zależności od konfiguracji mogą pomieścić 6, 7 lub nawet 8 osób z bagażem. Są małe samochody miejskie, dla dwóch osób. A pomiędzy tymi skrajnościami auta kompaktowe, SUV-y, auta sportowe i limuzyny. Elektryki mają swoich przedstawicieli w każdym segmencie rynku, a ich oferta rośnie.

Mit 3: Ładowanie baterii samochodu trwa bardzo długo

Inny będzie czas ładowania pojazdu w punkcie, który jest wyposażony w szybką stację ładowania, a inny w warunkach domowych. – Trzeba pamiętać, że nie musimy każdorazowo ładować baterii do pełna. Wystarczy tyle, ile jest niezbędne, by komfortowo i z zapasem dojechać do miejsca docelowego. Jadąc np. z Warszawy do Gdańska czy Wrocławia potrzebujemy około 20-25 minut ładowania. Z mojego doświadczenia wynika, że to raczej standardowy czas postoju rodzin z dziećmi – na toaletę, posiłek czy zakupy na stacji. Przy okazji tematu ładowania warto od razu obalić mit, że może ono odbywać się wyłącznie w punktach ładownia. To nieprawda, bo samochód elektryczny możemy ładować także za pomocą standardowego domowego gniazda i przenośnej ładowarki. Będzie to trwało oczywiście dłużej, ale to i tak bardzo ważna wiadomość dla wielu osób, które np. wybierają się elektrykiem na wakacje do domu na wsi i martwią się, że nie będą miały gdzie naładować tam auta – mówi Adam Dutkowski.

Mit 4: Jeśli auto rozładuje mi się w trasie – jestem uziemiony

W Polsce na początku tego roku było dostępnych niemal 3 900 punktów ładowania, ale ta liczba rośnie dosłownie z dnia na dzień, dlatego z mniejszą lub większą łatwością zawsze jesteśmy w stanie znaleźć ogólnodostępny punkt ładowania. Ważniejsze jest jednak to, że samochody elektrycznie są wyposażone w kilkustopniowe systemy ostrzegające przed niskim poziomem baterii. Poza wyświetlaniem komunikatów o potrzebie ładowania, samochód automatycznie może zredukować moc silnika, tak by móc dojechać do najbliższego punktu ładowania. Ponadto, auto elektryczne na bieżąco przelicza pozostały zasięg z uwzględnieniem stylu jazdy, wyznaczonej w nawigacji trasy czy stopnia wykorzystania klimatyzacji lub ogrzewania. Trudno więc o możliwość, by samochód zaskoczył kierowcę i zatrzymał się z rozładowaną baterią w pół drogi. A jeśli jednak do tego dojdzie? W takiej sytuacji można skorzystać ze wsparcia technicznego, którego elementem jest m.in. holowanie do najbliższego punktu ładowania w razie pustej baterii.

Mit 5: Elektromobilność ogranicza swobodę poruszania się

W ten sposób coraz częściej można powiedzieć o… samochodach spalinowych. Świadczą o tym m.in. sukcesywnie wprowadzane limity wjazdów takich aut do centrów miast oraz rosnące opłaty za nie. Jednocześnie, kierowcy samochodów elektrycznych mają dodatkowe korzyści, np. mogą jeździć po bus pasach i bezpłatnie parkować w strefach płatnego parkowania.

– Stopniowe przechodzenie na transport elektryczny to zmiana powodowana pobudkami ekologicznymi, przede wszystkim chodzi tu o redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery, który w olbrzymim stopniu przyczynia się do negatywnych zmian klimatu. To dotyczy każdego z nas, a także naszych dzieci i wszystkich następnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest, byśmy zdawali sobie sprawę z korzyści płynących z przesiadania się na elektryki i świadomie podejmowali nasze samochodowe wybory – mówi ekspert.

Czytaj też:
Elon Musk miał rację. Grupa Volkswagen w tym segmencie rośnie w siłę

Źródło: Mercedes-Benz Vans
 1

Czytaj także