Co pod maską samochodów Europejczyków? Coraz mniej diesli, coraz więcej prądu

Co pod maską samochodów Europejczyków? Coraz mniej diesli, coraz więcej prądu

Samochody hybrydowe Toyoty
Samochody hybrydowe Toyoty Źródło:Toyota
Samochody z jakimi napędami są teraz na czasie w Europie? A które powoli odchodzą w przeszłość? Dane przedstawiło Europejskie Stowarzyszanie Producentów Samochodów (ACEA).

Jak czytamy, w II kwartale 2022 r. sprzedaż elektryków w Unii Europejskiej nadal rosła, a ich udział w rynku wyniósł już niemal 10 proc. Jednocześnie ponownie spadło zainteresowaniem zakupem aut z silnikami spalinowymi. Dane Europejskiego Stowarzyszania Producentów Samochodów (ACEA) podał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Samochody benzynowe i wysokoprężne

Od kwietnia do czerwca 2022 r. udział rejestracji nowych samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w unijnym rynku wyniósł 55,8 proc. wobec 62,0 proc. w II kwartale 2021 r. Udział aut z silnikami benzynowymi spadł o ponad 3 punkty procentowe do 38,5 proc. całkowitej sprzedaży. Auta z silnikami Diesla stanowiły 17,3 proc. całkowitej liczby rejestracji samochodów osobowych wobec 20,2 proc. przed rokiem. W II kwartale 2022 roku w UE sprzedano 909 703 jednostek benzynowych, o 22,2 proc. mniej. W przypadku aut wyposażonych w silniki Diesla sprzedaż wyniosła 409 174 egzemplarzy (minus 27,7 proc.).

Samochody elektryczne (BEV)

W II kwartale 2022 r. liczba rejestracji samochodów z czysto elektrycznym napędem wzrosła w UE o 11,1 proc., osiągając poziom 233 413 sztuk. W II kwartale 2022 r. auta zasilane wyłącznie prądem stanowiły 9,9 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów osobowych na terenie UE. Wśród kluczowych rynków w regionie do pozytywnych wyników przyczyniły się Hiszpania i Francja, notując dwucyfrowe wzrosty (odpowiednio o 22,0 proc. i 18,6 proc.). Z drugiej strony sprzedaż we Włoszech i Niemczech była mniejsza (odpowiednio o 19,6 proc. i 0,5 proc.).

Hybrydy plug-in (PHEV)

Hybrydy plug-in (PHEV) miały w II kwartale tego roku 8,7 proc. udziału w rynku, w porównaniu z 8,4 proc. w drugim kwartale 2021 r. i to pomimo spadku liczby sprzedanych egzemplarzy o 12,5 proc. do 206 501 sztuk. Z wyjątkiem Hiszpanii (+11,3 proc.), wszystkie kluczowe rynki odnotowały spadki sprzedaży: Francja (-17,4 proc.), Niemcy (-16,9 proc.) i Włochy (-6,9 proc.).

Klasyczne hybrydy (HEV)

Sprzedaż klasycznych hybryd (HEV) w Unii Europejskiej spadła w drugim kwartale roku o 2,2 proc. Jednak ze względu na znaczny spadek sprzedaży samochodów napędzanych paliwami konwencjonalnymi, HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku do 22,6 proc. Cztery główne rynki w regionie odnotowały zróżnicowane wyniki. Francja i Hiszpania zwiększyły zakupy (odpowiednio o 7,2 proc. i 2,7 proc.). Z kolei we Włoszech i Niemczech sprzedaż spadła (odpowiednio o 9,3 proc. i 6,5 proc.).

Gaz ziemny i autogaz

Liczba rejestracji samochodów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w całej Unii Europejskiej była mniejsza o 62,9 proc. i wyniosła 4 983 sztuki. Spadek ten wynikał głównie z mniejszego zapotrzebowania na ten rodzaj napędu we Włoszech, które generują zdecydowaną większość sprzedaży tego typu aut w regionie. Natomiast pojazdy napędzane LPG odnotowały wzrost sprzedaży (+7,9 proc.), osiągając w II kwartale roku poziom 64 152 sztuk. W trzech z czterech największych rynków w regionie sprzedaż znacznie wzrosła: Hiszpania (+57,6 proc.), Francja (+21,9 proc.) i Niemcy (+10,3 proc.). Z kolei Włochy odnotowały spadek (-5,1 proc.).

Czytaj też:
Elon Musk miał rację. Grupa Volkswagen w tym segmencie rośnie w siłę

Źródło: ACEA, IBRM Samar