Wynajem długoterminowy samochodów rośnie. Wreszcie nutka optymizmu w branży

Wynajem długoterminowy samochodów rośnie. Wreszcie nutka optymizmu w branży

Salon samochodowy Lexusa
Salon samochodowy Lexusa Źródło:Lexus
Tempo rozwoju floty aut w wynajmie długoterminowym w Polsce wzrosło rok do roku o 9,6 proc. Natomiast poziom zakupów samochodów przez branżę był tylko nieznacznie, bo o 2,5 proc., niższy aniżeli w 2021 roku – poinformował Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). To optymistyczne dane.

Eksperci związku zwracają uwagę, że problemy z dostępnością nowych samochodów utrzymują się już od około roku i wiele wskazuje na to, że pozostaną z nami dłużej. W związku z tym sprzedaż nowych aut osobowych do klientów firmowych, którzy od wielu lat są fundamentem rynku motoryzacyjnego w naszym kraju, była w pierwszym półroczu 2022 r. mniejsza o 16,6 proc. niż rok wcześniej. Mimo to, zgodnie z danymi opublikowanymi przez PZWLP, w przypadku wynajmu długoterminowego poziom zakupów samochodów przez branżę był tylko nieznacznie, bo o 2,5 proc., niższy aniżeli w 2021 r.

Branża jest optymistyczna

Zdaniem PZWLP świadczy to o… szybko rosnącej popularności wynajmu długoterminowego. W przypadku aut nabywanych w klasycznym leasingu, kredycie, czy ze środków własnych spadek był bowiem znacznie większy i wyniósł 18,9 proc. rok do roku. Z tego powodu udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm kształtował się w pierwszym półroczu 2022 r. na poziomie 28,9 proc., co oznacza, że branża ustanowiła nowy rekord w tym zakresie.

Związek w opublikowanym komunikacie podkreśla, że jest to kolejny z rzędu rekordowy udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży, poprzedni został odnotowany po I kwartale tego roku. W efekcie tempo wzrostu floty branży na koniec czerwca 2022 roku wyniosło rok do roku 9,6 proc., co oznacza, że niemal powróciło do rezultatów osiąganych przed pandemią. – Utrzymujące się dynamiczne tempo wzrostu floty aut będących w wynajmie długoterminowym – porównywalne do stanu sprzed pandemii – oraz blisko 30 proc. udział wynajmu długoterminowego w finansowaniu sprzedaży aut do firm potwierdza, że jest to w Polsce coraz bardziej popularna i uznana przez przedsiębiorstwa forma finansowania flot samochodów – mówi Robert Antczak, prezes PZWLP i dyrektor generalny Arval Polska. – Takie rezultaty branży skłaniają do nuty optymizmu, szczególnie, że są osiągane w czasie niespotykanego nigdy wcześniej kryzysu na rynku motoryzacyjnym dotyczącego dostępności nowych samochodów. Podczas gdy cały rynek sprzedaży aut notuje spadki, wynajem długoterminowy zachowuje stabilny poziom sprzedaży i właśnie dzięki temu zwiększa swój udział w rynku – mówi Robert Antczak.

Wypożyczalnie ze wzrostami

Dane PZWLP pokazują ponadto, że do dobrej kondycji wracają także wypożyczalnie samochodów, które na koniec I półrocza 2022 roku osiągnęły tempo wzrostu floty wynoszące 16,3 proc. rok do roku. – Branża Rent a Car osiąga obecnie dynamikę wzrostu znaną nam z czasów sprzed pandemii, co więcej, nie jest to jednorazowe czy krótkotrwałe zjawisko, a wyraźny, stały trend – mówi Paweł Piórkowski, członek zarządu PZWLP i prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.). – Nie mamy już również do czynienia z efektem niskiej bazy, rok temu branża zanotowała bowiem dość wysoki dwucyfrowy wzrost. Ruch turystyczny, biznesowy, lotniczy, czyli główne czynniki mające wpływ na koniunkturę wypożyczalni samochodów, powrócił w zasadzie całkowicie do normy. Obserwujemy również coraz większe zainteresowanie wynajęciem auta z wypożyczalni wśród grup klientów, które wcześniej korzystały z takiego rozwiązania rzadko. Po auto z wypożyczalni coraz częściej sięga tzw. statystyczny Kowalski, na przykład na potrzeby wakacyjnego wyjazdu, przy okazji przeprowadzki czy awarii własnego samochodu. Natomiast, branża Rent a Car musi się obecnie mierzyć z trudnościami w wymianie floty ze względu na ograniczoną dostępność nowych samochodów. Na horyzoncie rysuje się również perspektywa obniżonego wzrostu gospodarczego i jest to czynnik, który należy uwzględniać we wszelkiej działalności gospodarczej. Patrzymy więc w przyszłość z umiarkowanym optymizmem – mówi Paweł Piórkowski.

Czytaj też:
Żabka stawia na elektromobilność? Sieć testuje elektryczną Scanię

Źródło: PZWLP