W lipcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu 2022 roku i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku. Lipcowy wynik bieżącego roku był jednak większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 6 678 samochodów z segmentu premium. W lipcu bieżącego roku udział samochodów premium w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,4 proc. Łącznie od stycznia do lipca 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 54 260 nowych samochodów klasy premium, o 3,87 proc. (2 183 sztuki) mniej niż w takim samym okresie roku 2021, jak wylicza IBRM Samar.
Premium spada wolniej, ale spada
Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 34 702 samochody osobowe, o 10,68 proc. mniej niż rok wcześniej i o 12,34 proc. mniej niż w czerwcu 2022 r. Od stycznia do lipca 2022 roku zarejestrowano 247 119 samochodów osobowych, o 12,06 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego. W stosunku do 2021 roku dynamika sprzedaży samochodów klasy premium ma się zatem lepiej niż całego rynku aut osobowych. Mimo to, także sprzedaż aut z wyższej półki od dłuższego napotyka na liczne problemy. Są wśród nich: ograniczona podaż aut, będąca efektem problemów związanych z dostępnością niektórych komponentów, w tym mikroprocesorów; wysoki poziom inflacji ograniczający zasobność portfeli Polaków; rosnące stopy procentowe, przekładające się na wysoki poziom rat leasingu/wynajmu/kredytu, a także rosnące ceny.
– Każdy z wymienionych czynników odgrywa inną rolę w procesie zakupu. Wydaje się, iż dziś największym problemem jest ograniczona podaż, jednak rola szeroko rozumianych czynników finansowych będzie rosła i może się okazać, że już wkrótce, pomimo zapowiadanej poprawy w dostawach aut na nasz rynek, sprzedaż nie będzie się zwiększać, gdyż wysokie ceny oraz raty stanowić będą - w aspekcie powiększającej się niepewności gospodarczej - istotną przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie auta – tłumaczy Dariusz Balcerzyk, ekspert Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Wielka trójka z Niemiec
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec lipca 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce 14 058 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3,30 proc. mniejszym niż na koniec lipca ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-lipiec 2022 roku to: trójka, X3 oraz X5.
Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce do końca lipca br. 12 859 samochodów, o 6,56 proc. więcej (r/r). W gamie Mercedesa zwycięska na koniec lipca 2022 roku okazała się Klasa GLC, przed Klasą C oraz Klasą E.
Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrował 10 863 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 13,67 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec lipca ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do lipca 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.
Czytaj też:
Rekordowy zysk Audi. Zmiana kierunku się opłaciła, kryzys nie przeszkodził