Opony do zadań specjalnych – poznaj ich typy
Artykuł sponsorowany

Opony do zadań specjalnych – poznaj ich typy

Opony wzmacniane
Opony wzmacniane Źródło: Materiał Partnera
Niektóre pojazdy, ze względu na swoje zastosowanie, potrzebują szczególnego typu ogumienia. Istnieją opony już na etapie projektu tworzone z myślą o szczególnych typach samochodów – używanych do transportu towarów, sportowej jazdy, czy poruszania się w skrajnie wymagających warunkach. Przyjrzyjmy się bliżej ich oznaczeniom i charakterystyce.

Opony wzmacniane XL oraz C – odporne na wysokie obciążenia

Opony wzmacniane są przystosowane do radzenia sobie podczas jazdy z większymi obciążeniami i wyższym ciśnieniem niż standardowe modele ogumienia. Istnieją dwa najpopularniejsze typy takich opon, posiadające poniższe oznaczenia:

  • XL – opony wzmacniane do samochodów osobowych
  • C – opony wzmacniane do samochodów dostawczych

Opony wzmacniane do aut osobowych posiadają czasami także oznaczenie „Reinf”, będące skrótem od słowa „Reinforced” (wzmacniane). Oznaczenie XL jest z kolei skrótem od słów „Extra Load”, który informuje o zwiększonej nośności.

Wzmacniane opony – zarówno te do aut osobowych, jak i do dostawczych różnią się od swoich standardowych odpowiedników szczegółami konstrukcyjnymi. Zwykłe opony wzmacniane dodatkowe opasanie karkasu lub dodatkową warstwę osnowy, zwiększające odporność konstrukcji na odkształcenia i uszkodzenia mechaniczne. Mogą także wykorzystywać specjalne wzmocnienia w samym bieżniku – poprzez zastosowanie bardziej odpornej na uszkodzenia mieszanki gumowej czy wzoru bieżnika, zwiększającego sztywność. Z punktu widzenia laika, zewnętrzny wygląd wzmacnianych opon nie różni się od wyglądu zwykłego ogumienia. O tym, jakie konkretnie wzmocnienia zastosował producent danej opony, można dowiedzieć się najczęściej z jej opisu, dostępnego np. w sklepie internetowym. Można to również określić na podstawie wagi ogumienia – opona wzmacniana jest cięższa niż ten sam model w wersji bez wzmocnień.

Jakie są funkcje opon wzmacnianych?

W efekcie zmian konstrukcyjnych opony typu XL mogą przenosić większe obciążenia niż standardowe modele opon. Dysponują one wyższą nośnością, czyli można eksploatować je z wyższym ciśnieniem powietrza, co z kolei oznacza wyższe dopuszczalne obciążenie maksymalne na pojedyncze koło. Różnice pomiędzy wersją standardową a wzmacnianą sięgają zwykle kilkudziesięciu kilogramów obciążenia na koło.

W samochodach osobowych opony wzmacniane stosuje się głównie po to, by zwiększyć odporność ogumienia na jazdę z wysoką prędkością, przeplataną częstymi hamowaniami i agresywnym pokonywaniem zakrętów. Co ważne, w przypadku opon XL wzmocniona konstrukcja przekłada się zwykle także na zwiększenie indeksu prędkości. Ogumienie tego typu jest chętnie wybierane przez właścicieli aut tuningowanych, o podwyższonej mocy silnika i właścicieli ciężkich pojazdów – np. SUV-ów.

Nieco inne są funkcje opon typu C – tutaj wzmocnienia mają na celu wyłącznie zwiększenie nośności, a więc ładowności pojazdu. Mają zapewnić bezpieczeństwo jazdy z dużym obciążeniem, ale niekoniecznie z wyższą prędkością (opony typu C mają zwykle niższy indeks prędkości niż standardowe).

Zalety i wady opon wzmacnianych

Opony o wzmocnionej konstrukcji charakteryzują się wyższą trwałością przy standardowej eksploatacji, cechują się także lepszą stabilnością pod dużym obciążeniem, zależnym od masy pojazdu lub prędkości jazdy. Są także odporne na uszkodzenia mechaniczne. Do wad tego typu opon zaliczyć można wyższe opory toczenia – wzmocniona konstrukcja przekłada się na wyższą wagę opony. Samochód z takim ogumieniem spali nieco więcej paliwa. Większość opon wzmacnianych emituje także więcej hałasu podczas jazdy niż standardowe modele.

Specjalne opony sportowe typu slick i opony z kolcami

Poza oponami wzmacnianymi istnieje szereg innych opon, przeznaczonych do szczególnych zastosowań. Dobrym przykładem są opony typu slick, które nie posiadają rzeźby bieżnika lub jest ona w nich bardzo płytko zarysowana. Takie opony służą wyłącznie do jazdy sportowej po suchej nawierzchni toru wyścigowego. Bardzo źle radzą sobie po opadach deszczu lub na nawierzchniach nieutwardzonych. Funkcją opon typu slick jest maksymalizacja kontaktu opony z drogą. Optimum swoich możliwości taka opona pokazuje po rozgrzaniu – wówczas niemalże klei się do asfaltu, osiągając maksymalną przyczepność. Z uwagi na brak kanałów odprowadzających wodę opony typu slick nie mogą poruszać się po drogach publicznych – w trakcie opadów niemal natychmiast tracą kontakt z nawierzchnią.

Przykładem opon do zadań specjalnych, wykorzystywanych w skrajnie odmiennych warunkach niż opony typu slick, są opony z kolcami. Te niezwykłe konstrukcje świetnie sprawdzają się na nawierzchni oblodzonej lub silnie zaśnieżonej. Kolce wbijają się w lód lub ubity śnieg, zapobiegając poślizgowi kół. Nie powinno się jednak stosować ich na czystej nawierzchni asfaltowej, gdzie są mniej wydajne, a przy okazji niszczą nawierzchnię drogi. Z tego powodu w wielu krajach (w tym w Polsce) stosowanie opon z kolcami na drogach publicznych jest zakazane. Wyjątkiem są wyścigi i rajdy organizowane w sezonie zimowym. Opony z kolcami są stosowane głównie w Skandynawii – w krajach o białym standardzie drogi.

Źródło: Materiał Partnera