Nowa generacja napędu hybrydowego Toyoty. Skorzystają z niej Polacy

Nowa generacja napędu hybrydowego Toyoty. Skorzystają z niej Polacy

Toyota Aygo X
Toyota Aygo X Źródło: Toyota
Ogromna liczba Polaków kupujących nowe auta, wybiera Toyoty. Japończycy są od kilkunastu miesięcy numerem 1 w naszym kraju. Z tych aut Polacy wybierają przede wszystkim hybrydy. Teraz będą mieli do czynienia z autami z napędem nowej generacji.

Wraz z premierą zupełnie nowej Corolli Cross, SUV-a z segmentu C, w autach japońskiej marki debiutuje piąta generacja systemu hybrydowego. Samochód jest dostępny w wersji z silnikiem 2.0 z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. Od roku modelowego 2023 piąta generacja napędu hybrydowego Toyoty będzie oferowana także we wszystkich wersjach nadwoziowych Corolli. Najpopularniejszy samochód w historii motoryzacji otrzyma układy z silnikami 1.8 oraz 2.0.

Piąta generacja hybryd Toyoty. Co się zmieniło?

Piąta generacja układów hybrydowych to większą moc i lepsze osiągi oraz – według Toyoty – przyjemniejsze wrażenia z jazdy. Choć zachowano dotychczasową pojemność – jeden z nich jest oparty na benzynowym silniku 1,8 l, zaś drugi na silniku 2,0 l – to w obu przypadkach wprowadzono znaczące zmiany.

Inżynierowie udoskonalili silnik elektryczny, co zaowocowało wzrostem mocy i lepszymi osiągami przy takiej samej lub nawet niższej emisji CO2. Kolejne zmiany objęły jednostkę sterującą (PCU). Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych. Wszystkie elementy hybrydy piątej generacji są zdecydowanie mniejsze – o około 20-30 proc. od tych w czwartej generacji.

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy. Nowa bateria jest lżejsza i mniejsza i w zależności od układu masa nowego akumulatora trakcyjnego spadła nawet o 18 kg. Mimo zmniejszenia rozmiarów parametry i moc baterii wzrosły. Tym samym możliwe jest korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.

Lepsze osiągi hybryd piątej generacji

Na przykładzie nowej Corolli widać, jak zmiany wprowadzone przez inżynierów Toyoty wpłynęły na osiągi. Łączna moc napędu hybrydowego piątej generacji z silnikiem 1.8 wynosi 140 KM, co jest wzrostem o 18 KM. Nowa hybryda rozpędza się od 0 do 100 km/h o 1,7 sekundy szybciej (9,2 sek.), notując emisję CO2 na takim samym poziomie (102 g/km).

W przypadku układu z silnikiem 2.0 całkowita moc wzrosła do 196 KM, a czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h skrócił się o prawie pół sekundy, do poziomu 7,5 s. Wstępne pomiary wskazują, że nowy mocniejszy napęd będzie emitował od 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym, o 3 g/km mniej niż aktualny, 184-konny napęd 2.0.

Z kolei w Corolli Cross z napędem AWD-i zastosowano ulepszony silnik elektryczny montowany przy tylnej osi. W porównaniu z poprzednikiem jego moment obrotowy wzrósł trzykrotnie (do 84 Nm), a moc sześciokrotnie (do 40 KM).

Czytaj też:
Specjalne wersje polskich bestsellerów. Yaris i Yaris Cross w nowych szatach

Źródło: TCE
 0

Czytaj także