Baterie w autach elektrycznych. 5 kluczowych pytań i odpowiedzi

Baterie w autach elektrycznych. 5 kluczowych pytań i odpowiedzi

Bateria w samochodzie elektrycznym
Bateria w samochodzie elektrycznym Źródło: Seat
Baterie są sercem pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ale wielu użytkowników wciąż wie o nich niewiele. Ekspert z Centrum Testowego Energii (TCE), laboratorium badań nad akumulatorami Seata w południowej Europie, odpowiada na 5 najczęściej zadawanych pytań dotyczących baterii i ich wydajności.

Z czego wykonane są baterie?

Technologia stosowana w Grupie Volkswagen jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie. – Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe – wyjaśnia Francesc Sabaté, szef Centrum Testowego Energii.

Bateria w samochodzie elektrycznym

Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?

Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy, nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw. – Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300 – mówi Sabaté.

Jak długo może posłużyć bateria?

To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania. – W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości – tłumaczy inżynier.

Bateria w samochodzie elektrycznym

Jak można przedłużyć życie baterii?

Kluczem jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. Wskazane jest minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.

– Utrzymywanie poziomu naładowania między 40 a 80 proc. pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne – mówi Francesc.

Czy baterie mogą mieć drugie życie?

Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 000 km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal działa do około 80 proc. swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu.

– Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ to 80 proc. pojemności może być wykorzystywane w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność – podsumowuje Francesc Sabaté.