O sprawie obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, przez media przetoczyła się niedawno burza pod hasłem: rząd chce zakazać parkowania aut na chodnikach. Wywołany do tablicy resort infrastruktury, autor nowelizacji przepisów Prawa o ruchu drogowym, które będą obowiązywały od 21 września 2022 roku, twierdzi, że w żaden sposób nie zmieniają one obowiązującej możliwości zatrzymania lub postoju samochodu na drodze dla pieszych, czyli według obowiązującej jeszcze nomenklatury – na chodniku. – Naszym głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z nowych przepisów wynika, że zarządy dróg powinny dążyć do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowe przepisy nie wprowadzają żadnych ograniczeń ani niedogodności dla kierowców, pieszych czy rowerzystów – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Będzie można parkować
Resort, w opublikowanym na swojej stronie internetowej komunikacie, zaznacza, że po zmianie przepisów nadal będzie możliwe zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t na drodze dla pieszych. Jednym z warunków jest, by szerokość chodnika (a więc części składowej drogi dla pieszych, która pozostaje do dyspozycji pieszych) była nie mniejsza niż 1,5 m.
Z kolei według Ministerstwa Infrastruktury, zmiana wprowadzona przepisami znowelizowanej ustawy o „Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw” ma na celu zlikwidowanie obecnie występującego „dualizmu pojęciowego”. Nowe przepisy techniczno-budowlane, które stosuje się do budowy lub przebudowy dróg publicznych, porządkują definicje ujęte w przepisach i wprowadzają podział drogi dla pieszych na trzy części:
-
chodnik – przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu tzw. urządzenia wspomagającego ruch;
-
pas buforowy, który przylega do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów, może być przeznaczony np. do postoju lub zatrzymania pojazdów;
-
pas obsługujący, przylegający do chodnika od strony granicy pasa drogowego (np. przy budynku), przeznaczony do pełnienia innych funkcji niż te dopuszczone na chodniku (np. prowadzenia działalności społeczno-gospodarczej, sytuowania urządzeń drogi lub obiektów małej architektury, np. podjazd dla osób niepełnosprawnych, schody do budynku).
Resort dementuje medialne doniesienia
Jak podkreślają przedstawiciele resortu infrastruktury, zgodnie z nowymi przepisami droga dla pieszych musi składać się co najmniej z chodnika, który zapewnia bezpieczne poruszanie się pieszych po przeznaczonej dla nich części drogi. – Ponadto nieprawdziwe są informacje o zmniejszeniu wymaganej szerokości chodnika na drodze dla pieszych. Zgodnie z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi minimalna szerokość chodnika powinna wynosić 1,80 m. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby szerokość chodnika odsuniętego od jezdni wynosiła jedynie 1,50 m. Zarówno w obecnych, jak i nowych przepisach dopuszczono możliwość odstępstwa od tych szerokości, ale jedynie w nadzwyczajnych okolicznościach. Możliwe będzie zwężenie chodnika do nie mniej niż 1 m, ale pod warunkiem zaprojektowania miejsc do wymijania się osób ze szczególnymi potrzebami – tłumaczy resort.
Czytaj też:
Warszawa chce „cywilizować” hulajnogi na minuty. Będą opłaty za zajęcie pasa drogi