Sensacja kontrolowana w Formule 1. Do stawki zespołów dołącza Audi

Sensacja kontrolowana w Formule 1. Do stawki zespołów dołącza Audi

Audi w Formule 1
Audi w Formule 1 Źródło: Audi
Audi wkracza do najwyższej klasy sportów motorowych. Od 2026 roku, marka będzie startować w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 ze specjalnie opracowaną jednostką napędową. Projekt powstanie w zakładzie Audi Sport w Neuburgu koło Ingolstadt.

Po raz pierwszy od ponad dekady, układ napędowy Formuły 1 będzie budowany w Niemczech. Audi ogłosiło swój akces na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps. Podczas tego wydarzenia Markus Duesmann, prezes zarządu Audi AG, i Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego Formuły 1 Stefano Domenicaliego i Mohammeda ben Sulayema, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

– Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi – mówi Markus Duesmann. – Formuła 1 stanowi zarówno globalną scenę dla naszej marki, jak i niezwykle wymagające laboratorium rozwojowe. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest zawsze motorem innowacji i transferu technologii w naszej branży. Wraz z wprowadzeniem nowych zasad, nadszedł właściwy moment byśmy się zaangażowali. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi, realizują jasne cele związane ze zrównoważonym rozwojem.

Nowe przepisy techniczne

Nowe przepisy techniczne, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, w 2023 roku zostanie wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1 postawiła sobie ambitny cel, aby do 2030 roku być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

Transformacja Formuły 1

Od 2026 roku, moc elektryczna zespołów napędowych, składających się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej i silnika spalinowego, gwałtownie wzrośnie w porównaniu z dzisiejszymi układami napędowymi stosowanymi w Formule 1. Silnik elektryczny stanie się wtedy prawie tak samo mocny jak silnik spalinowy, którego moc wynosi około 400 kW (544 KM). Wysokowydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra zasilane są zaawansowanym paliwem ekologicznym, co także jest warunkiem koniecznym do wejścia Audi do serii.

Duża popularność na kluczowych rynkach i wśród młodszych grup docelowych

Ogromne zainteresowanie Formułą 1 ma charakter globalny, a seria wyścigowa należy do wydarzeń sportowych o największym zasięgu na świecie. W 2021 roku wyścigi oglądało ponad 1,5 miliarda telewidzów. Formuła 1 jest popularna na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA, a trend ten nadal rośnie - nawet wśród młodych grup docelowych. W mediach społecznościowych Formuła 1 odnotowuje obecnie najwyższe wskaźniki wzrostu wśród najpopularniejszych sportów na świecie.

Jednostka napędowa powstanie w Neuburgu

Jednostka napędowa powstanie w najnowocześniejszym centrum Audi Sport – Competence Center Motorsport w Neuburgu nad Dunajem, niedaleko siedziby firmy Audi AG w Ingolstadt. – Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1, będziemy bazować na cennym doświadczeniu naszych pracowników z branży sportów motorowych, nadal inwestować w nasze centrum motorsportu, a także zatrudniać wysoko wyspecjalizowanych ekspertów – mówi dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach, który zaplanował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportu motorowego przez Audi.

W Neuburgu znajdują się już stanowiska do testowania silników F1, jak również do testowania silników elektrycznych i akumulatorów. Obecnie trwają dodatkowe niezbędne przygotowania w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej, a wszystko, co niezbędne, ma być gotowe do końca roku. Na potrzeby projektu jednostki napędowej założono niedawno osobną spółkę, będącą w całości własnością Audi Sport. Adam Baker przejmie zarządzanie spółką, a tym samym projektem Formuły 1, jako prezes zarządu. To wykształcony inżynier, który zajmował różne wysokie stanowiska dla producentów i zespołów w branży sportów motorowych. Przed dołączeniem do Audi w 2021 roku, przez trzy lata pracował dla FIA.

Audi ogłosi decyzję, z którym zespołem wystartuje w 2026 roku do końca tego roku.

Wejście do Formuły 1: kierunek rozwoju sportów motorowych

Audi Sport łączy swoje siły w projekcie Formuły 1 i w konsekwencji zaprzestaje realizacji projektu LMDh. Dział motorsportu zawiesił niedawno prace nad samochodem sportowym przeznaczonym do wyścigów długodystansowych. Obok wyścigów dla klientów, Audi Sport będzie kontynuować swój innowacyjny projekt z RS-Q e-tron w Rajdzie Dakar. W przyszłym roku, celem Audi jest całkowite zwycięstwo na pustyni.

Czytaj też:
Rekordowy zysk Audi. Zmiana kierunku się opłaciła, kryzys nie przeszkodził

Galeria:
Audi w Formule 1
Źródło: Audi
 0

Czytaj także