Samochody nie sprzedają się przez kryzys. A wkrótce dojdą nowe kłopoty, z portfelami Polaków

Samochody nie sprzedają się przez kryzys. A wkrótce dojdą nowe kłopoty, z portfelami Polaków

Salon Audi
Salon Audi Źródło:Audi
W sierpniu liczba sprzedanych i zarejestrowanych samochodów znów spadła. W porównaniu do lipca była niewiele, ale niższa. W tym roku odbicia rynkowego raczej nie należy się już spodziewać, biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną.

Statystyki sprzedaży samochodów w Polsce podsumowuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, w porównaniu do lipca liczba zarejestrowanych aut zmniejszyła się o 2,7 proc. W stosunku do sierpnia ubiegłego roku wynik poprawił się o 1,6 proc. W sumie urzędy rejestracyjne w kraju zarejestrowały 33 754 samochody. Wynik skumulowany za 8 miesięcy zamknął się liczbą 280 873 zarejestrowanych aut. To o 10,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Nieco lepszą sytuację obserwujemy na rynku marek premium, chociaż w tym przypadku porównanie do lipca wygląda nieco gorzej. Uzyskany wynik w wysokości 6785 zarejestrowanych samochodów był o 4,2 proc. gorszy w porównaniu z lipcem oraz o zaledwie 0,5 proc. lepszy w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku. Od początku roku do końca sierpnia dealerzy wydali 61 045 samochodów marek premium, o 3,4 proc.mniej niż rok wcześniej. Zdecydowanie niższy poziom spadku pozwolił na ponowne zwiększenie udziału marek premium w rynku, który na koniec sierpnia wyniósł 21,7 proc.

Przyczyny bez zmian

– Przyczyny obserwowanego spadku są wciąż te same. Brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów, wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów, ograniczona dostępność niektórych surowców, a także zakłócenia w łańcuchach dostaw – mówi Wojciech Drzewiecki, szef IBRM Samar.

Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień. Poprawa ta nie oznacza jednak końca problemów producentów. Wprost przeciwnie, te mogą się w najbliższym czasie nawarstwiać. Problemy produkcyjne nie będą stanowiły głównej przeszkody w sprzedaży. Staną się nią rosnące ceny aut i wysokie stopy procentowe, co przełoży się na rosnący gwałtownie poziom rat, coraz cieńszy portfel potencjalych klientów, będący wynikiem wysokiego poziomu inflacji oraz trudna sytuacja gospodarcza wynikająca z rosnących cen paliw i energii oraz niepokoju związanego z wojną obecną za naszą wschodnią granicą.

Toyota wygrywa

Czołówka listy rankingowej praktycznie nie zmienia się. Bezsprzecznym liderem pozostaje Toyota. Liczba zarejestrowanych aut tej marki (49 975 szt.) jest niemal dwukrotnie wyższa niż liczba aut zarejestrowanych przez znajdującą się na pozycji drugiej Skodę (25 260 szt.). Na trzeciej pozycji została sklasyfikowana Kia z liczbą 23 388 zarejestrowanych aut. Na kolejnych pozycjach listy znalazły się: Volkswagen, Hyundai.BMW, Mercedes, Dacia, Audi i Ford.

Warto dodać, iż w sierpniu udział osób fizycznych w rejestracjach wyniósł 43,2 proc. Firmy z udziałem 56,8 proc. odpowiadają więc za większość rejestracji, biorąc pod uwagę również fakt, iż w grupie osób fizycznych mamy również przedsiębiorców: spółki cywilne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Czytaj też:
Recepta na bestseller do kwadratu. Toyota pokazała usportowionego Yarisa Crossa

Źródło: IBRM Samar