Firmy kupują mniej dostawczaków. Czy to oznaka nieuchronności kryzysu?

Firmy kupują mniej dostawczaków. Czy to oznaka nieuchronności kryzysu?

Ford Transit
Ford Transit Źródło:Ford
Jeśli firmy rozbudowują floty, oznacza to, że na rynku jest dobrze. Niestety, polskie firmy kupują coraz mniej aut, które wykorzystywane są do pracy.

Jak informuje IBRM Samar, według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 710 samochodów dostawczych, o 15,1 proc. (-839 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 0,28 proc. (-13 szt.) mniej niż w lipcu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 40 988 samochodów dostawczych, o 17,6 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Trzy z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Isuzu, o 31,11 proc. Największy spadek zanotował Citroen – o 56,34 proc.

Renault liderem rynku

Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 9 161 aut tej marki, o 3,22 proc. mniej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,35 proc.

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 070 szt., o 2,90 proc. mniej niż w 2021 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,81 proc. Na trzecim miejscu jest Iveco. W 2022 r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 4 698 pojazdów dostawczych, o 2,94 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,46 proc. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 928 szt., o 36,99 proc. mniej niż w 2021 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,58 proc. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2022 r. zarejestrowano dotychczas 3 412 aut dostawczych tej marki, o 15,65 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 8,32 proc.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master. Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily, na trzeciej Mercedes Sprinter, a na czwartej Ford Transit. Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit Custom.

Czytaj też:
Oszczędności dla kierowców. Koniec wydawania karty pojazdu i nalepki kontrolnej

Źródło: IBRM Samar