Audi RS Q e-tron E2: lżejsze, bardziej aerodynamiczne i bardziej wydajne

Audi RS Q e-tron E2: lżejsze, bardziej aerodynamiczne i bardziej wydajne

Audi RS Q e-tron E2
Audi RS Q e-tron E2 Źródło:Audi
Druga generacja rajdowego zwycięzcy w październiku po raz pierwszy stanie na starcie. Zupełnie nowe nadwozie optymalizuje masę i przepływ powietrza.

W marcu 2022 roku Audi RS Q e-tron wygrało swój pierwszy pustynny rajd w Abu Dhabi. Teraz przedstawiono drugą generację tego samochodu. Znacznie ulepszony prototyp wystartuje w Rajdzie Maroka 2022 i Rajdzie Dakar 2023. Jego nadwozie jest zupełnie nowe i charakteryzuje się znacznie poprawioną aerodynamiką. Pomaga to obniżyć masę prototypu i jego środek ciężkości. Nowe strategie operacyjne poprawiają wydajność elektrycznego układu napędowego. Zoptymalizowano również koncepcję obsługi, co najlepiej widać we wnętrzu pojazdu oraz np. w sytuacji zmiany kół. RS Q e-tron drugiej generacji oznaczono skrótem E2. To nawiązanie do legendarnego Audi Sport quattro, które w latach 80 XX w., w jego końcowej fazie rozwoju, nosiło taką nazwę na potrzeby rajdów Grupy B.

Audi RS Q e-tron E2

Delikatne w powietrzu, lekkie w piasku: nowe nadwozie

Koncepcja aerodynamiczna w obszarze nadwozia jest zupełnie nowa. Ta część pojazdu przypomina kształt kadłuba łodzi: jej najszerszy punkt znajduje się na wysokości kokpitu, natomiast znacznie zwęża się w kierunku przodu i tyłu. Audi zrezygnowało teraz z części błotników za przednimi kołami, które przechodziły w drzwi. Wewnętrznie struktura ta została nazwana "stopą słonia". W efekcie projektanci zaoszczędzili więcej masy i zoptymalizowali przepływ powietrza.

Audi RS Q e-tron E2

Co prawda nowe wymiary kokpitu oznaczają, że nadwozie ma większy, a więc mniej korzystny przekrój, mimo to udało się zmniejszyć łączny opór powietrza o około 15 procent, czyli iloczyn wartości cw i powierzchni czołowej (A). Nie wpływa to jednak na zmianę prędkości maksymalnej. Pozostaje ona w przepisach ograniczona do 170 km/h. Mimo to, poprawiony przepływ powietrza tworzy istotną zaletę.

Zoptymalizowane zarządzanie energią

Elektryczny układ napędowy Audi RS Q e-tron E2 obejmuje przetwornik energii składający się z silnika spalinowego i generatora, a także akumulator wysokiego napięcia oraz dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej, drugi na tylnej osi. Zarządzanie energią odgrywa tu kluczową rolę. Elektroniczny system sterowania złożonym elektrycznym układem napędowym sprawdził się już w pierwszych dla tego modelu imprezach rajdowych. Wyzwania pojawiały się tylko w ekstremalnych przypadkach. Na przykład w Rajdzie Dakar Audi odnotowało krótkotrwałe nadwyżki mocy w sytuacjach, gdy koła miały mniejszy kontakt z podłożem - podczas skoków lub na nierównym terenie. Sędziowie FIA, światowej federacji motoryzacyjnej, interweniują przy progu 2 kilodżuli nadwyżki energii i nakładają kary sportowe.

Audi RS Q e-tron E2

Uproszczona obsługa: łatwiej w kokpicie i podczas wymiany kół

Trzy załogi Audi: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz zasiądą w nowych pojazdach. Wyświetlacze nadal znajdują się w polu widzenia kierowcy, umieszczono je w konsoli środkowej. Zachowano również centralny panel przełączników z 24 polami. Inżynierowie dokonali jednak restrukturyzacji wyświetlaczy i elementów sterujących. Opcja "Error" służy do wykrywania, kategoryzowania i katalogowania błędów. W części "Settings" znajduje się wszystko, co przydaje się zespołowi mechaników podczas testów lub po przyjeździe samochodu na biwak, na przykład szczegółowe temperatury poszczególnych systemów.

Znacznie łatwiej będzie teraz załodze poradzić sobie również po przebiciu opony. Proste, płaskie i łatwo zdejmowane elementy nadwozia zastępują dotychczasowe nieporęczne osłony kół zapasowych umieszczonych po bokach. Nowe dziesięcioramienne felgi marki Rotiform są znacznie łatwiejsze w obsłudze. Kierowcy i piloci mogą je łatwiej chwycić i bezpieczniej zakończyć wymianę.

Czytaj też:
Okulary spowodowały wypadek samochodowy. Jak to możliwe?

Źródło: Audi