W sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 62 364 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 20,6 proc. To najniższy wynik sierpniowy od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Rekordowo wysoki jest też wiek pojazdów, jak podsumowuje IBRM Samar.
Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 57 305 sztuk - stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały największy spadek w tym roku na poziomie 21,2 proc. Niższy spadek (-13,4 proc.) zanotowały samochody dostawcze - 5 059 sztuk.
Łącznie import po pierwszych ośmiu miesiącach wynosi 528 381 aut i jest to o 16,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku o 16,8 proc., do 482 092 sztuk, a samochodów dostawczych - o 17,2 proc., do poziomu 46 289 sztuk.
Nowy rekord szrotów
Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, padł nowy rekord. Średni wiek importowanego auta w sierpniu wyniósł 12,82 roku. Średnią sierpniową podwyższyły samochody osobowe (12,91), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,73). Najmłodsze są samochody elektryczne. W przypadku aut osobowych ich wiek w całym roku wynosi 5,77 roku, a dostawczych - 7,49.
Skąd importujemy?
Oto ranking Top 20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski.
-
Niemcy – 276 092 szt. (-25,8%)
-
Francja – 68 689 szt. (3,8%)
-
Belgia – 35 486 szt. (-15,5%)
-
Holandia – 28 074 szt. (0,9%)
-
Stany Zjednoczone – 24 701 szt. (6,6%)
-
Włochy – 15 910 szt. (-25,3%)
-
Austria – 15 353 szt. (-4,3%)
-
Szwajcaria – 14 168 szt. (-14,8%)
-
Szwecja – 12 923 szt. (10,5%)
-
Dania – 12 627 szt. (-0,2%)
-
Kanada – 3 503 szt. (-5,1%)
-
Norwegia – 3 347 szt. (101,5%)
-
Wielka Brytania – 3 037 szt. (-52,0%)
-
Czechy – 2 524 szt. (-6,1%)
-
Luksemburg – 2 096 szt. (-17,6%)
-
Finlandia – 1 905 szt. (21,9%)
-
Hiszpania – 1 769 szt. (-2,2%)
-
Japonia – 1 057 szt. (23,5%)
-
Litwa - 720 szt. (15,2%)
-
Słowacja - 566 szt. (8,8%)
Uwagę zwraca bardzo duży spadek importu z Niemiec, które z udziałem 52,3 proc. niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem importu, a także dwukrotnie większy import z Norwegii, skąd najczęściej sprowadzany jest elektryczny Nissan Leaf (159 szt.).
Czytaj też:
Kupujemy używane auta na kredyt. Sierpień był rekordowy