Jak bardzo sportowy może być hot-hatch? Ford wzmocnił Focusa ST

Jak bardzo sportowy może być hot-hatch? Ford wzmocnił Focusa ST

Ford Focus ST
Ford Focus ST Źródło:Ford
Ford wprowadza dla modelu Focus ST fabryczny pakiet Performance podnoszący jego sprawność i oferujący możliwość dostosowania parametrów do preferencji fanów sportowej jazdy na torze.

Entuzjaści sportowej jazdy mogą teraz poprawić osiągi swojego Focusa ST na torze wyścigowym dzięki nowemu pakietowi Performance opracowanemu dla najnowszej generacji hot-hatcha.

Fabryczny pakiet Performance, opracowany przez dział Ford Performance i gruntownie przetestowany w ośrodkach rozwojowych Forda oraz na słynnej Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring, jest dostępny wyłącznie dla pięciodrzwiowego hatchbacka, w wariancie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

W uzupełnieniu przyspieszenia do 100 km/h w 5,7 sekundy i prędkości maksymalnej 250 km/h, które zapewnia 2,3-litrowy silnik benzynowy Forda EcoBoost o mocy 280 KM, nowy pakiet Performance pozwala kierowcy na precyzyjne dostrojenie rekcji pojazdu pod kątem prowadzenia na torze. Jest to możliwe m.in. dzięki regulacji nastawów gwintowanego zawieszenia KW Automotive, które współpracuje z kołami z lekkiego stopu, obniżającymi masę nieresorowaną.

Ponadto pakiet Performance zwiększa skuteczność hamowania dzięki przednim tarczom hamulcowym o średnicy 363 mm i zaciskom hamulcowym Brembo. Indywidualnie dobrane do pakietu opony o odpowiedniej specyfikacji pomagają poprawić trakcję i osiągnąć jak najlepsze reakcje na torze.

Pakiet torowy Performance dla Focusa ST jest dostępny w Austrii, Belgii, Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, na Węgrzech, w Irlandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a pierwsze dostawy samochodów wyposażonych w pakiet spodziewane są w listopadzie.

Osiągi i kontrola na torze

Regulowany system gwintowanego zawieszenia dostępny w pakiecie Performance, opracowany wspólnie z ekspertami sportów motorowych, firmą KW Automotive, wykorzystuje amortyzatory ze stali nierdzewnej z 12-stopniową regulacją reakcji w górę i 16-stopniową regulacją odbicia. Dwa tryby regulacji umożliwiają regularnym bywalcom torów wyścigowych precyzyjne dostrojenie reakcji zawieszenia, a nawet dostosowanie parametrów Focus ST do swoich ulubionych torów.

Amortyzatory współpracują z malowanymi proszkowo sprężynami, które są sztywniejsze o 50 procent i obniżają zawieszenie o 10 mm w porównaniu ze standardowym Focusem ST – niższy środek ciężkości pomaga zredukować przechyły nadwozia, pozwalając kierowcy na szybsze zmiany kierunku jazdy. Właściciele mogą obniżyć zawieszenie jeszcze bardziej – do 15 mm, jeśli pozwalają na to lokalne przepisy.

Specjalne obręcze

19-calowe obręcze kół są odlewane w procesie płynnego formowania, które zagęszcza stop aluminium, w konsekwencji zwiększając wytrzymałości na rozciąganie i odporność na wstrząsy, przy mniejszym zużyciu materiału i mniejszej masie. W rezultacie felgi są o 10 procent lżejsze od standardowych, co poprawia pionową dynamikę ich pracy, a w efekcie kontakt opony z nawierzchnią i przyczepność podczas przyspieszenia, hamowania i pokonywania zakrętów. Obręcze są wyposażone w opracowane specjalnie pod kątem przyczepności opony Pirelli P Zero Corsa, które gwarantują bezkompromisowe reakcje na torze o suchej nawierzchni.

Zadbano również o wyższą skuteczność hamowania. Przednie tarcze mają o 10 procent większą średnicę niż standardowe wersje z tarczami o średnicy 330 mm, co w połączeniu z czterotłoczkowymi zaciskami Brembo poprawia siłę hamowania i zapewnia większą powierzchnię rozpraszania temperatury – redukując utratę właściwości hamowania, wynikających z przegrzania podczas długich sesji na torze.

Ostrzejsze prowadzenie. Ostrzejsza stylistyka

Opracowane specjalnie dla wersji ST tylny spojler, dyfuzor i wstawki przedniego zderzaka są wykończone na wysoki połysk w kolorze Agate Black, niezależnie od koloru nadwozia. Wszystkie trzy elementy poprawiają pasywnie parametry aerodynamiczne – optymalizując siłę docisku i stabilność.

Czarny lakier w kolorze Agate Black zyskały również dach, górna osłona chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych. Podobny efekt czerni o wysokim połysku nadano felgom z lekkiego stopu, kontrastującym z wykończonymi na czerwono zaciskami hamulcowymi.

Kolejny wyróżniający szczegół zewnętrzny to subtelne czarne kontury logotypów ST, zastępujące standardowy chrom. W ofercie znalazły się atrakcyjne kolory nadwozia Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic oraz dostepny wyłacznie dla wersji ST – Mean Green.

Ford w ubiegłym roku wprowadził we wnętrzu Focusa ST nowe elementy, w tym ergonomiczne fotele opracowane przez Ford Performance, które mogą być teraz w pełni wykorzystane przez właścicieli pakietu Performance, w którym zadbano także o jak najlepsze podparcie i komfort kierowcy podczas szybkich prób na torze.

Rozwiązania techniczne we wnętrzu obejmują również 13,2-calowy centralny wyświetlacz dotykowy systemu Sync 4 z intuicyjnym interfejsem, dzięki czemu kierowcy nigdy nie potrzebują więcej niż jednego lub dwóch dotknięć, by dotrzeć do dowolnej aplikacji, informacji lub sterowania funkcją.

Czytaj też:
Ford powróci do Le Mans z siódmą generacją Mustanga

Galeria:
Ford Focus ST z pakietem Performance
Źródło: Ford