Był paszport Polsatu, teraz będzie autobus wodorowy. Startuje budowa fabryki

Był paszport Polsatu, teraz będzie autobus wodorowy. Startuje budowa fabryki

Nesobus
Nesobus Źródło: Nesobus
Fabryka autobusów wodorowych Nesobus w Świdniku jest obecnie „w przygotowaniu”. Została zawarta umowa z podmiotem odpowiedzialnym za jej realizację.

O fabryce Grupy Polsat pisze obszernie Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Przypomina on, że pod koniec maja tego roku koncern kontrolowany przez Zygmunta Solorza zaprezentował prototyp autobusu wodorowego własnej konstrukcji. Wchodząca w skład Grupy Polsat spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, deklarowała wtedy, że rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu pod marką Nesobus planowane jest na II kwartał 2023 roku w mającej powstać w Świdniku nowej fabryce.

IBRM Samar sprawdził, na jakim etapie znajdują się przygotowania do inwestycji. Jak poinformowała go Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu, fabryka autobusów wodorowych w Świdniku jest obecnie „w przygotowaniu”. – Zawarta została umowa z Mostostalem Puławy na jej realizację, a planowany termin zakończenia budowy to połowa 2023 roku – stwierdziła Olga Zomer. Dodała, że od czerwca 2022 roku w kilku miastach Polski odbywały się testy Nesobusu. Mogli z niego korzystać mieszkańcy Gdańska, Gdyni, Wrocławia, Konina i Warszawy, a autobus – zdaniem Olgi Zomer – miał spotkać się z bardzo dobrym odbiorem ze strony władz miast i samych mieszkańców.

Fabryka będzie się rozwijać

W rozmowie z IBRM Samar sprzed kilku miesięcy Tomasz Jasłowski, dyrektor departamentu produkcji firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, mówił, że na przełomie 2022 i 2023 roku planowane jest wyprodukowanie około 15 pojazdów wodorowych, które posłużą m.in. do promocji tego rozwiązania w miastach czy przeprowadzenia różnego rodzaju testów. Na razie mają one zostać zmontowane w tymczasowej lokalizacji, natomiast po oddaniu do użytku w przyszłym roku nowej fabryki w Świdniku, może z niej wyjechać około 50 egzemplarzy. – W kolejnych latach zakład będzie opuszczać 100, a może i 200 autobusów rocznie. Wszystko zależy od zapotrzebowania rynku. Fabryka jest tak zaplanowana, by w przypadku dużego wzrostu popytu, można było ją szybko rozbudować – stwierdził Tomasz Jasłowski. – Obecnie jesteśmy na etapie projektowania, za kilka miesięcy na placu budowy pojawi się wykonawca. Uruchomienie fabryki zaplanowaliśmy w ciągu 10-11 miesięcy od wbicia pierwszej łopaty w ziemię – dodał wtedy.

Duży bus nie emitujący zanieczyszczeń

Zaprezentowany pod koniec maja 2022 roku autobus ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg wynosi około 450 km, a tankowanie do pełna trwa tylko 15 minut. Pojazd stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie (m.in. pracujący wcześniej dla Ursusa) przy współpracy z zagranicznymi partnerami. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze autobusu to projekt włoskiej firmy Torino Design, specjalizującej się w branży motoryzacyjnej. To studio, z którego wyszły też projekty prototypów Izery, czyli polskiego samochodu elektrycznego. Zasilane wodorem ogniwa paliwowe pochodzą od firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Czytaj też:
Inter Cars nagrodzone za platformę mobilną

Źródło: IBRM Samar