Nowe wyczynowe i wyścigowe Fordy oraz Dark Horse w rodzinie Mustanga

Nowe wyczynowe i wyścigowe Fordy oraz Dark Horse w rodzinie Mustanga

Ford Mustang Dark Horse
Ford Mustang Dark Horse Źródło: Ford
Ford wprowadza do oferty Mustanga w wersji Dark Horse oraz nową rodzinę wyczynowych i wyścigowych Mustangów.

Za sprawą agresywnego wyglądu i zmodyfikowanego silnika V8 o pojemności pięciu litrów, Mustang Dark Horse poszerza gamę dostępnych wersji tego modelu. Będzie to najmocniejsza 5-litrowa jednostka napędowa V8 w historii sportowego coupé Forda, generująca 500 koni mechanicznych.

Powołane wyłącznie do tego celu zespoły – inżynierów, stylistów i ekspertów Forda – pracowały przez ponad trzy lata nad opracowaniem Mustanga Dark Horse. To wersja dostępna w samochodach seryjnych i wyczynowych z wieloma detalami stylistycznymi i – przede wszystkim – osiągami, których oczekują miłośnicy samochodów sportowych. Łącznie z obręczami kół z włókna węglowego, które dostarcza firma Carbon Revolution (dostępne w późniejszym terminie). Mustang Dark Horse to pierwsza nowa wersja o wysokich osiągach od czasu wprowadzenia Mustanga Bullitta w 2001 roku.

Ford Mustang Dark Horse

5-litrowy V8 o lepszych osiągach niż dotychczas

Bazą Mustanga Dark Horse jest Mustang siódmej generacji, który oferuje nowe cyfrowe wskaźniki, nowe silniki i nowy design. Sercem Mustanga Dark Horse jest wyjątkowy 5-litrowy silnik Coyote V8 ze zmodyfikowanymi korbowodami, które debiutowały w 760-konnym Mustangu Shelby GT500 z serii Ford Performance. Mustang Dark Horse będzie zapewniał najwyższe osiągi w nowej rodzinie Mustangów.

Ford Mustang Dark Horse

Wizualnie odróżniający się od poprzednich wersji również napędzanych 5-litrowym silnikiem V8, Mustang Dark Horse jest wyposażony w dwa potężne wloty powietrza, które poprawiają chłodzenie silnika. Wielkie „nozdrza” po bokach osłony chłodnicy podkreślają zapotrzebowanie silnika na dopływ powietrza.

Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów Tremec o sześciu przełożeniach. Dźwignia zmiany biegów seryjnie jest zwieńczona tytanową kulą, wykonaną w technice druku 3D. Przekładnia mechaniczna w Mustangu Dark Horse jest wyposażona w chłodnicę oleju przekładniowego. Kierowcy do wyboru mają również 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów, której pracą można sterować za pomocą łopatek przy kierownicy.

Ford Mustang Dark Horse

Tuning napędu i zawieszenia

Dodatkowy tuning układu napędowego wprowadzono w celu poprawy osiągów na torze. Mustang Dark Horse jest wyposażony w kanały powietrza chłodzącego hamulce i w dodatkowe chłodnice oleju – silnikowego i mechanizmu różnicowego (przy tylnej osi) oraz w lekką chłodnicę cieczy chłodzącej silnik, o większej wydajności i mocniejszych wentylatorach niż w zwykłym Mustangu.

Zawieszenie Mustanga Dark Horse również poddano tuningowi. Bardziej wytrzymałe są tylny stabilizator i amortyzatory z przodu. Wydajność układu hamulcowego jest zasługą 19-calowych, 6-tłoczkowych hamulców Brembo z 13,9-calowymi tarczami z przodu. Za reakcje układu kierowniczego i trakcję odpowiada dodatkowo wzmocniona rama pomocnicza, zaprojektowana przez inżynierów z działu Ford Performance.

Moment obrotowy trafia do tylnych kół Mustanga Dark Horse za pośrednictwem mechanizmu różnicowego Torsen i jest przenoszony na asfalt przez opony Pirelli P ZERO (PZ4) – o średnicy 19 cali i szerokości 9,5 cala z przodu oraz szerokości 10 cali z tyłu.

Ford Mustang Dark Horse

Mustang Dark Horse seryjnie jest wyposażony w amortyzatory MagneRide, które monitorują ruch kół 1000 razy na sekundę, dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów do jakości nawierzchni i do trybu jazdy.

Pakiet dla wyczynowców

Maksymalne osiągi na drodze i na torze zapewnia Mustang Dark Horse z pakietem Handling, dostępnym jako opcja, który poprawia aerodynamikę i zapewnia największą siłę docisku spośród wszystkich nowych Mustangów. Zasługa w tym tylnego spojlera wyposażonego w listwę Gurneya, podobną do tej w Fordzie GT. Elementami pakietu Handling są również sztywniejsze sprężyny zawieszenia, większe stabilizatory z przodu i z tyłu, szersze opony Pirelli Trofeo oraz obręcze kół o średnicy 19 cali i szerokości 10,5 cala z przodu oraz szerokości 11 cali z tyłu.

Ford Mustang Dark Horse

Dla nowej wersji Mustanga zaprojektowano nowe logo Dark Horse, które wizualnie odróżnia go od pozostałych modeli. Umieszczono je na błotnikach, pokrywie bagażnika i progach drzwi, natomiast z przodu pozostała ciemna, anodowana wersja klasycznego logo Mustanga. Wewnątrz znak Dark Horse znajduje się na desce rozdzielczej i na zestawie cyfrowych wskaźników. Każdy egzemplarz będzie mieć indywidualny numer nadwozia.

Dark Horse i przyszłość Forda w sportach motorowych na świecie

Ford Mustang powstał po to, aby się ścigać. Wprowadzenie Mustanga Dark Horse jest częścią premiery aż sześciu nowych wyścigowych wersji tego modelu, które będą rywalizować na świecie w różnych seriach wyścigowych – w tym GT3, GT4, NASCAR i NHRA Factory X.

Dwie przeznaczone wyłącznie do wyścigów wersje Mustanga Dark Horse napędzane 5-litrowym silnikiem V8, będą dostępne tylko dla kierowców wyścigowych i jedynie do użytku na torach. Mustang Dark Horse S jest przeznaczony dla entuzjastów tzw. track days, natomiast Mustanga Dark Horse R opracowano z myślą o udziale w wyścigach.

Mustanga Dark Horse S stworzono do udziału w wyścigach jako odmianę seryjnego Mustanga Dark Horse. Usunięto w nim wszystkie zbędne części i elementy wykończenia. Wewnątrz znajduje się pełna klatka bezpieczeństwa z certyfikatem FIA, siatki bezpieczeństwa, wyczynowy fotel i pasy bezpieczeństwa oraz wyścigowa kierownica, którą szybko można zdemontować dzięki szybkozłączce. Pozostałe elementy bezpieczeństwa obejmują wyłącznik prądu i system gaśniczy.

Elementy sterowania umieszczono na centralnym panelu. Tu znajdują się włączniki reflektorów, kierunkowskazów, wycieraczek, sterowanie lusterkami i światłami przeciwmgłowymi. W przypadku wersji Dark Horse S dostępny jest również ogranicznik prędkości w alei serwisowej oraz system wyświetlania danych telemetrii. Fotel pasażera jest opcjonalny i pozwala dzielić się emocjami z innymi entuzjastami lub też udoskonalać technikę jazdy, dzięki wskazówkom instruktora siedzącego w aucie razem z kierowcą.

Ford Mustang Dark Horse

Pokrywa silnika Mustanga Dark Horse S jest przymocowana zapinkami. Ponadto, samochód jest wyposażony w haki holownicze z przodu i z tyłu, regulowany tylny spojler, aby móc szybko zwiększyć lub zmniejszyć siłę docisku tylnej osi oraz w sportowy układ wydechowy, który zapewnia wyjątkowe brzmienie silnika. Mustang Dark Horse S będzie lakierowany w fabryce i przygotowywany w indywidualnych barwach.

Mustang Dark Horse S ma takie same obręcze kół, co dopuszczony do ruchu ulicznego Mustang Dark Horse. Wzmocniony układ hamulcowy zapewnia jeszcze większą skuteczność, aby sprostać wymaganiom jazdy na torze. Amortyzatory Multimatic DSSV umożliwiają nie tylko regulację prześwitu, ale również łatwą zmianę kątów pochylenia kół.

Mustang Dark Horse R

Mustang Dark Horse R to wyczynowy samochód przygotowany do ścigania. Oprócz elementów wersji Dark Horse S jego nadwozie standardowo będzie miało wzmocnione spawy, bezpieczny zbiornik paliwa o większej pojemności oraz lekkie obręcze kół z serii Ford Performance Parts.

Poza Mustangami Dark Horse S i Dark Horse R, Ford będzie konkurować w różnych seriach wyścigowych na świecie, a kibice zobaczą nowe wyczynowe Mustangi już w przyszłym roku.

Ford powraca do wyścigów serii GT3 jako zespół fabryczny z zupełnie nowym samochodem wyścigowym Mustangiem GT3 IMSA, który będzie dostępny również dla zespołów klienckich, począwszy od 24-godzinnego wyścigu Daytona w 2024 roku. Ford Mustang GT3 – opracowany wspólnie przez Ford Performance i Multimatic – jest napędzany przez 5,4-litrowy silnik V8 na bazie jednostki napędowej Coyote, co zapewni klientom pełen potencjał Forda Mustanga w wyścigach wytrzymałościowych.

Nowy Mustang GT4 także będzie oferowany dla klientów i zadebiutuje już w sezonie 2023. Samochód będzie przygotowany do udziału w klasach GT4 w IMSA, SRO i FIA GT.

W przyszłym sezonie nowy Mustang zadebiutuje również w australijskiej serii Supercars. W kolejnych latach nowe wersje Mustanga pojawią się też w serii NASCAR Cup i w wyścigach NHRA Factory X.

Czytaj też:
Powstaje technologia, która ostrzeże kierowców przed trudno widocznymi pieszymi i rowerzystami

Źródło: Ford
 0

Czytaj także