Kryzys postępuje. Europejscy przedsiębiorcy nie chcą inwestować we floty

Kryzys postępuje. Europejscy przedsiębiorcy nie chcą inwestować we floty

Ford Tourneo Connect
Ford Tourneo Connect Źródło:Ford
Nie widać światełka w tunelu. W Unii Europejskiej wciąż spada sprzedaż pojazdów użytkowych, których kupowanie przez przedsiębiorców jest jednym z probierzy stanu gospodarki całej UE i gospodarek poszczególnych krajów wspólnoty.

We wrześniu 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej była mniejsza w porównaniu z sytuacją sprzed roku. To już piętnasty z rzędu miesięczny spadek sprzedaży, poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), którego raporty cytuje na swoich stronach IBRM Samar.

Liczba rejestracji pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej we wrześniu była mniejsza rok do roku o 6,6 proc. i wyniosła 133 873 sztuki. Do tego spadku przyczyniły się ujemne wyniki w segmencie samochodów dostawczych. Z wyjątkiem Hiszpanii (+0,1 proc.) wszystkie główne rynki w UE odnotowały mniejszą sprzedaż: Francja (-11,0 proc.), Włochy (-10,7 proc.) i Niemcy (-3,1 proc.). W ciągu trzech kwartałów 2022 r. rejestracje pojazdów użytkowych w UE pozostały na minusie (-17,6 proc.), osiągając łącznie prawie 1,2 mln sztuk. Cztery największe rynki regionu odnotowały ujemne wyniki, przy czym największe straty poniosła Hiszpania (-23,0 proc.).

Nowe samochody dostawcze

Wrześniowa liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w UE spadła o 11,3 proc. do 105 790 sztuk. Ten negatywny trend znalazł odzwierciedlenie w słabych wynikach czterech kluczowych rynków w regionie, które odnotowały spadki: Włochy (-13,5 proc.), Francja (-12,3 proc.), Niemcy (-7,2 proc.) i Hiszpania (-3,5 proc.). W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. w UE zarejestrowanych zostało 944 509 nowych samochodów dostawczych, o 21,2 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem rok temu.

Według analiz IBRM Samar, opartych na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, we wrześniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 983 samochody dostawcze, o 9,3 proc. mniej niż rok wcześniej i o 5,82 proc. więcej niż w sierpniu 2022 roku. W ciągu III kwartałów 2022 roku zarejestrowano w Polsce 45 970 samochodów dostawczych, o 16,8 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Tylko pojazdy większe z dużym wzrostem

Z kolei segment nowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej 16 t i więcej zanotował w Unii Europejskiej bardzo dobre wyniki. We wrześniu w regionie zarejestrowanych zostało 22 175 takich pojazdów, o 21,0 proc. więcej rok do roku.

Także rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) w Unii Europejskiej wzrosły we wrześniu o 18,3 proc. do 25 720 sztuk.

Jeśli chodzi o autobusy i autokary, to rynek był niemal identyczny, jak przed rokiem. We wrześniu 2022 r. w UE zarejestrowanych zostało 2 370 nowych autobusów i autokarów, co oznacza mniej o 0,1 proc. rok do roku.

Czytaj też:
Wiemy, jak dużo Polska zyska na transformacji w kierunku elektromobilności
Czytaj też:
Dostawczak roku? Ford Tourneo Connect został bestsellerem w Polsce

Źródło: ACEA, IBRM Samar