Debiutują nowe wersje modeli Giulia i Stelvio. Oba auta będą dostępne od lutego 2023 roku. Wyróżniająca się na przedniej części nowych wersji Giulii i Stelvio osłona chłodnicy, na której umieszczone jest logo, oraz dolne wloty powietrza mają nowe wykończenie, które stanowi współczesną interpretację grilla „Trilobo”.
Główną nowość przedniej części samochodu stanowią reflektory: od teraz w obu modelach debiutują reflektory adaptacyjne (matrycowe) „3+3” z nową matrycą Full LED. Podkreślają one zarówno pokrewieństwo z Tonale, jak i przywodzą na myśl jedną ze słynnych cech stylistycznych marki, która została wprowadzona przez Alfę Romeo SZ Zagato oraz samochód koncepcyjny Alfa Romeo Proteo.
Linię przodu nowych wersji Giulii i Stelvio tworzą trzy moduły zawierające światła dzienne oraz dynamiczne kierunkowskazy gwarantujące optymalne oświetlenie dzięki wprowadzeniu dwóch zaawansowanych technologii. „Adaptive Front Lighting System” zapewnia ciągłą regulację świateł mijania w zależności od prędkości i warunków jazdy, „Glare-Free High Beam Segmented Technology” w warunkach słabego oświetlenia automatycznie wykrywa ruch w obu kierunkach, aby nie oślepiać kierowców innych samochodów. Natomiast urządzenie „Welcome and Goodbye” aktywuje się za każdym razem, gdy kierowca zamyka lub otwiera samochód. Wszystko to przekłada się na większą wydajność oraz większe bezpieczeństwo dzięki mniejszemu zmęczeniu oczu i lepszemu komfortowi jazdy.
Zmienił się również układ tylnych reflektorów LED. Konkretnie, nowa Giulia ma nowe tylne światła ze szkła z przezroczystym wykończeniem, podczas gdy te w nowym Stelvio są z przydymionego szkła z błyszczącym czarnym wykończeniem.
Nowy w pełni cyfrowy wyświetlacz zegarów
Nowe wersje Giulii i Stelvio są odmienione także pod innym względem. Do najbardziej charakterystycznych elementów nowych modeli można zaliczyć cyfrowy wyświetlacz zegarów o historycznym „teleskopowym” kształcie. Obejmuje on nowy, w pełni cyfrowy ekran TFT o przekątnej 12,3", umożliwiający dostęp do wszystkich danych samochodu i ustawień trybu autonomicznej jazdy.
Zestaw wskaźników można przekonfigurować według własnych preferencji, wykorzystując trzy dostępne konfiguracje: Evolved, Relax i Heritage. Evolved reprezentuje przyszłość designu Alfy Romeo i wykorzystuje centralny obszar ekranu, zachowując na swoim miejscu dwa boczne zegary. Relax koncentruje się na komforcie, nie podaje szczegółowych informacji o samochodzie i nie ma dwóch zegarów. Wreszcie Heritage inspirowany jest kultowymi modelami marki z lat 60. i 70., z charakterystycznymi detalami, takimi jak odwrócone cyfry na końcu prędkościomierza.
Technologia NFT i „Alfa Connect Services”
Nowe wersje Giulii i Stelvio wyposażone są w interfejs człowiek-maszyna (HMI), dzięki któremu wszystkie funkcje są na wyciagnięcie ręki. Ponadto, system multimedialno-informacyjny oferuje zawsze aktualne treści, funkcje oraz platformę „Alfa Connect Services”, czyli szeroką gamę usług zwiększających bezpieczeństwo i komfort, zaprojektowanych tak, by zapewnić aktualizacje „Over the Air”.
Na przykład, funkcja „My Remote” obejmuje różnorodne usługi, w tym możliwość zdalnego sterowania niektórymi funkcjami samochodu (blokowanie/odblokowanie drzwi, migające światła) za pomocą smartfona/smartwatcha. Od teraz, w nowej wersji Giulii i Stelvio dostępna jest technologia NFT (Non-Fungible-Token), którą włoska marka zapoczątkowała w modelu Tonale, a dziś jest dostępna w całej gamie. Technologia ta opiera się na koncepcji „blockchain card", poufnego i niemodyfikowalnego zapisu głównych informacji na temat każdego samochodu.
Za zgodą klienta, NFT generuje certyfikat, w którym zapisane są dane dotyczące okresu eksploatacji pojazdu. Certyfikat może być wykorzystany jako gwarancja, że samochód był prawidłowo serwisowany i utrzymywany, co ma pozytywny wpływ na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych, certyfikacja NFT stanowi ważne dodatkowe źródło wiarygodnego pochodzenia, na które mogą liczyć właściciele i dealerzy.
Napęd integralny z technologią Q4
Technologia Q4 ma wszystkie zalety napędu 4x4 i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania paliwa, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył. Sercem systemu jest aktywny system rozdziału momentu obrotowego (aktywna skrzynka rozdzielcza lub ATC), który monitoruje w rzeczywistym czasie warunki przyczepności oraz żądania kierowcy.
System Q4 Alfy Romeo utrzymuje samochód z tylnym napędem tak długo, aż nie zbliży się on do limitu przyczepności, lub w zależności od konkretnego żądania kierowcy, nie zamkną się sprzęgła znajdujące się w systemie rozdziału i nie przeniesie się aż 50 proc. momentu obrotowego na oś przednią w czasie krótszym niż 150 ms, zapobiegając w ten sposób poślizgowi kół i zapewniając maksymalne osiągi pojazdu i efektywność jazdy.
Samoblokujący mechanizm różnicowy Q2
W wersji wyposażenia Veloce można połączyć napęd integralny Q4 z dyferencjałem Q2 o mechanicznie ograniczonym poślizgu, dostępnym na zamówienie również w wersjach oferowanych jedynie z napędem na tył. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zwiększa zwinność i sportowy charakter samochodu, gwarantując lepszą stabilność pojazdu na zakrętach przy dużej prędkości i przyspieszeniu bocznym oraz maksymalne bezpieczeństwo w przypadku mokrej lub śliskiej nawierzchni, dzięki stałej kontroli kół i redukcji poślizgu.
Nowa Giulia i Stelvio oferują ważne nowości w zakresie silników: we wszystkich modelach z gamy dostępna jest teraz wersja z silnikiem diesla o mocy 160 KM z napędem na tylne koła. Dopełnieniem oferty są silniki benzynowy o mocy 280 KM i diesel o mocy 210 KM z napędem integralnym.
Seria specjalna Competizione
Z okazji debiutu nowych Giulii i Stelvio, Alfa Romeo przedstawia serię specjalną Competizione. Oparta na wersji wyposażenia Veloce i dostępna z każdym z wymienionych wcześniej silników, premierowa edycja jest topową wersją w gamie i wyróżnia się ekskluzywnym, szarym, matowym kolorem Moon Light oraz czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Sportowy wygląd nowej Alfy Stelvio dodatkowo podkreślają 21” felgi. We wnętrzu wyróżniają się system audio Harman/Kardon oraz pokryte skórą deska rozdzielcza i fotele z kontrastowym, czerwonym szwem.
Ponadto, seria specjalna posiada przyciemniane szyby i logotyp Competizione umieszczony na boku i na przednim zagłówku. Wersja wyposażenia Competizione oferuje w standardzie zawieszenie Alfa Active Suspension i technologię NFT (Non-Fungible Token) poświadczającą odrębność każdego samochodu Competizione i zabezpieczającą jego oryginalną konfigurację.
Czytaj też:
Alfa Romeo ogłosiła skład na 2023 rok. Wyjaśniła się przyszłość Roberta Kubicy w F1Czytaj też:
Wzorowe zachowanie kierowcy Alfy. Możliwe, że uratował życie
Nowe Alfy Romeo Giulia i Stelvio